IPsoft lanserar nytt initiativ för att lyfta fram kvinnor inom AI

Den 8:e mars uppmärksammade IPsoft den internationella kvinnodagen genom att lyfta fram kvinnors arbete inom innovation och teknikutveckling runt om i världen. IPsoft lanserar initiativet Women in AI, för att inspirera fler kvinnor till att ta steget mot en karriär inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

Women in AI riktar strålkastaren mot kvinnors insatser inom AI och lyfter också fram vikten av att branschen framåt måste vara delaktig i att bana väg för nästa generations kvinnliga ledare. IPsoft har som branschledare en viktig roll att spela för att stötta kvinnors ställning inom AI-området.

IPsoft kommer fortsatt under hela våren lyfta fram kvinnliga förebilder inom AI och teknik. Genom att dela dessa intressanta porträtt är förhoppningen att inspirera och engagera fler kvinnor att bidra till och delta i AI-revolutionen.

- Många studier visar att det finns en stor brist på förebilder inom STEM-fältet, och detta är något som World Economic Forum gång på gång poängterar måste få en förändring. Women in AI samlar kvinnor från femton olika länder och är ett första steg i ett arbete som vi hoppas kan inspirera fler kvinnor till att vara med och skriva nästa kapitel inom teknik och innovationsområdet. Med vårt initiativ vill vi lyfta fram det otroliga arbete som kvinnor världen över dagligen bedriver, säger Marie Angselius-Schönbeck, Head of Corporate Communications på IPsoft och grundare av Women in AI-initiativet.

Läs mer om hur en rad kvinnliga företagsledare arbetar med AI inom sina organisationer och hur de vill inspirera kvinnor till att satsa på en karriär inom STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematic) här. Om du vill delta i programmet eller vill tipsa om en kvinnlig förebild, vänligen mejla IPsoft’s samordnare karolina.malota@ipsoft.com.

Följ oss på Twitter: @IPsoft, LinkedIn: www.linkedin.com/company/ipsoft/ eller Facebook: www.facebook.com/ipsoftinc/. Du kan också följa våra sociala inlägg kring detta initiativ under hashtaggen #WomenInAI.

• Business enterprise

• artificial intelligence