Världsledande hotellskola anlitar IPsofts AI-kollega, Amelia

IPsofts marknadsledande digitala medarbetare Amelia används av den prestigefyllda hotellskolan i Schweiz, École Hôtelière de Lausanne (EHL). Skolan satsar på Artificiell Intelligens för att kompetensberika och stärka sin, och elevernas, konkurrenskraft.

Stockholm den 22 maj 2019 – IPsoft, ledande inom kognitiva AI-lösningar och automatiserade plattformar för stora företag och organisationer, har inlett ett samarbete med världens äldsta och mest välrenommerade skola inom kundservice, EHL. IPsofts digitala medarbetare, Amelia, möter blivande studenter redan under antagningsprocessen och följer dem sedan genom utbildningen för att ge dem möjlighet att ta tillvara på den stora potential som finns inom AI.

- I många fall är detta våra studenters första interaktion med AI och en sofistikerad digital medarbetare. Deras erfarenheter av att arbeta med Amelia hjälper dem att förstå potentialen för hur den här typen av avancerad teknik kommer att vara central inom kundupplevelser och i deras framtida karriärer, säger Julia Aymonier, CIO på EHL.

Innovation i hjärtat av läroplanen syftar till att tillvarata potentialen i den nya tekniken och att stärka elevernas konkurrenskraft, samtidigt som EHL fokuserar på att förbättra utbildningsupplevelsen för studenterna. Amelia möter intresserade studenter redan under antagningsprocessen och svarar på frågor, 24/7, 365 dagar om året.

På skolan används Amelia även för IT-support för studenter, personal och besökande gäster från fler än 145 länder per år.

- Amelia visar oss den enorma potential som AI medför kring att förbättra användarupplevelser – både för våra studenter och deras framtida kunder. Digitala assistenter kommer aldrig att ersätta de mänskliga interaktioner som är grundläggande för att leverera den överlägsna kundservice som våra studenter kommer att ge efter sin utbildning, på några av de mest prestigefyllda hotellen och företagen världen över. De utgör dock en enorm möjlighet att förbättra kundens upplevelse av mer vardagliga uppgifter, till exempel bokning av taxibilar eller beställning av roomservice. Vi hjälper till att öppna studenternas ögon för denna potential, samtidigt som EHL blir mer attraktivt för ledande branschaktörer, menar Julia Aymonier.

Cognitive Center of ExcellenceEHL har skapat ett dedikerat Center of Excellence-team som fokuserar på att utveckla Amelias kapacitet, bestående av fem permanenta och två ambulerande medlemmar. Teamet utforskar redan andra möjliga applikationer för Amelia i det nya EHL-campus som är under uppbyggnad, till exempel implementeringar som ska förbättra väntetiderna i cafeterian.

- EHL är pionjärer inom skolvärlden. Amelia förbättrar inte enbart studie- och arbetsupplevelsen, hon bidrar även till att lära och inspirera nästa generations chefer till framtidens kundupplevelser, säger Chetan Dube, CEO på IPsoft.

Om Amelia
Amelia var världens första digitala kollega. Sedan hon introducerades 2014 har hon fått hundratals färdigheter inom flera branscher. Hon är modellerad efter mänsklig intelligens, förståelse och empati.

IPsofts Amelia omnämndes nyligen som ledare i både the Everest Group Intelligent Virtual Assistant Market Report 2019och The Forrester New Wave™: Standalone Chatbots For IT Operations, Q2 2019. Amelia använder avancerad artificiell intelligens (AI) och en komplex, naturlig språkförståelse som gör att hon förstår nyanser såsom kontext, avsikt och användarens emotionella tillstånd.

Kom i kontakt med IPsoft Följ oss på Twitter: @IPsoft och LinkedIn: www.linkedin.com/company/ipsoft/
Besök oss på Facebook: www.facebook.com/ipsoftinc/
Se oss på YouTube: www.youtube.com/user/IPsoftInc
Läs om våra kunders framgångar: www.ipsoft.com/category/case-studies/

AI Pioneers är en organisation med affärsledare från flera branscher som utbyter erfarenheter och Thought Leadership om AI och de utmaningar som verksamhet respektive IT står inför idag.

Presskontakt:Marie Angselius
Global Head of Public Relations
E-mail: Marie.Angselius@ipsoft.com

• University, University College

Om IPsoft
IPsoft är världsledande inom artificiell intelligens (AI), automatiserar IT- och affärsprocesser och har utvecklat Amelia, branschens mest mänskliga AI-plattform. Amelias emotionella intelligens och förmåga att i dialog med användarna kontinuerligt lära sig mer och mer gör henne till marknadens enda AI som fullt ut förstår användarens behov och avsikter. Amelia skapar konkreta affärsfördelar, inklusive lägre driftskostnader, högre kundnöjdhet och ökad produktivitet hos medarbetare.

IPsoft har också utvecklat 1Desk, världens första plattform för end-to-end-lösningar för och med digitala medarbetare. 1Desk används för att dela tjänster som exempelvis IT-support, kundtjänst och andra tjänster som används av många medarbetare och kunder.
IPsoft huvudkontor ligger i New York, USA. Bolaget har också kontor i 15 länder runt om i världen och hjälper 550 av världens ledande varumärken att förbättra sina organisationer, däribland mer än hälften av världens största IT-leverantörer.

Marie Angselius

Press contact Global Head of PR +46 (0) 709 405 837