Blogpost -

Hoe kan predictief onderhoud van machines en apparatuur een bedrijf geld besparen?

Voorkomen is beter dan genezen…

Anticiperen op toekomstige problemen is de nieuwe trend. Daarom ziet de overgrote meerderheid van de bedrijfseigenaren de waarde van investeren in een proactieve benadering van onderhoud. Winstgevend blijven wordt bereikt door de kans op ongeplande uitvaltijd te verminderen, waardoor de uitgaven aanzienlijk minder worden, tijd wordt bespaard en de efficiëntie wordt verhoogd.

"Een van onze klanten in de bouwsector signaleerde al in een zeer vroeg stadium een storing in zijn machinepark. Aangezien de vervanging van de schade tijdens het geplande onderhoud plaatsvond, kon het bedrijf de storing zonder productiviteitsverlies verhelpen. ", zegt Bjørn André Hagen, Product Owner ABAX Equipment Control.

Handmatige registratie van de draaiuren kan uw bedrijf een fortuin kosten

Het is wettelijk verplicht dat alle machines en apparatuur goed worden onderhouden om de gezondheid en veiligheid van werknemers en anderen te waarborgen. In geval van inspectie moet het bedrijf het bewijs kunnen leveren van een up-to-date onderhoudslogboek. In geval van schade zal het bedrijf aansprakelijk worden gesteld als het onderhoud werd uitgevoerd na het uitvallen van de apparatuur.

Het handmatig bijhouden van de looptijd van machines is contraproductief en bedrijven zijn opzoek naar elektronische registratieapparatuur die automatisch de draaiuren registreert", zegt Bjørn André Hagen.

Bovendien loopt het bedrijf het risico op garantieverlies als de tijd of het aantal draaiuren van de machine de fabrieksvereisten overschrijdt. Een minigraver bijvoorbeeld vereist een service na 50 draaiuren, terwijl grotere graafmachines langer kunnen draaien, dat wil zeggen ongeveer 1500 uur per jaar.

Nauwkeurige facturering op basis van het gebruik van de apparatuur

Verhuurbedrijven verkopen hun servicecontracten op basis van het gebruikslogboek en zijn afhankelijk van de gebruikte apparatuur om de tevredenheid van de klant te garanderen. Soms is het echter mogelijk dat gebruikers de draaiuren niet correct registreren en dat de machines na werktijd gebruikt kunnen worden. Daarom is het van essentieel belang dat telematica-oplossingen worden gebruikt om te controleren hoeveel en wanneer de apparatuur wordt gebruikt. Als er tijdens de huurperiode service of onderhoud nodig is, kunnen de klanten de apparatuur met behulp van een digitale kaart gemakkelijk lokaliseren en de klant contacteren vóór de benodigde onderhoudstijd.

Onderwerpen

• Auto's en verkeer