AkzoNobel helpt de MCL35, de nieuwe F1-auto van McLaren, koel te blijven

Vandaag toont het McLaren Formule 1-raceteam de auto van 2020 voor het eerst aan het publiek. Ook in het nieuwe seizoen levert AkzoNobel de hi-tech coatingtechnologie voor de stijlvolle MCL35.

AkzoNobels merk Sikkens is al sinds 2008 de officiële verf- en coatingspartner van het McLaren Racing-team dat McLaren helpt optimaal te presteren op de grid. Met een nieuw uiterlijk en ontwerp voor het seizoen 2020 zijn alle geverfde onderdelen van het nieuwste model – net als de transportmiddelen, de garage en de materialen van het team – voorzien van de high-performance producten van AkzoNobel.

Dit seizoen wordt voor de auto ook een warmtewerende coating van AkzoNobel Protective Coatings gebruikt. Intertherm 50 – uit de International-productlijn – is toegepast op cruciale onderdelen rond de motor en de uitlaat die temperaturen tot 540˚C moeten kunnen weerstaan. Eén laag van het product is slechts 25 micron dik. Dat is ongeveer eenderde van de dikte van een menselijke haar.

“We zijn ontzettend trots op het jarenlange partnership met McLaren, dat gebaseerd is op samenwerking, een gedeelde passie voor innovatie en prestatiegerichtheid”, vertelt Patrick Bourguignon, Managing Director van AkzoNobel Automotive and Specialty Coatings. “De auto ziet er fantastisch uit – zowel het chassis als de vloer – en we kijken er nu al naar uit om hem in actie te zien in Zandvoort als de Formule 1 terugkeert naar Nederland dit jaar.”

Het is de intentie van het McLaren Racing-team om voort te bouwen op het positieve seizoen van 2019, toen het team als vierde eindigde in het Constructors’ Championship.

Zak Brown, CEO van McLaren Racing: “Onze nieuwe Formule 1-auto, de MCL35, ziet er weer fantastisch uit. Dit jaar hebben we de technische grenzen verlegd samen met onze vertrouwde partner AkzoNobel, waar we al lang mee samenwerken. We bedanken hen voor hun voortdurende steun."

Wetenschappers en technici van McLaren en AkzoNobel werken al meer dan tien jaar samen. In 2012 werd deze samenwerking uitgebreid naar de modellen van McLaren voor op de weg. Samen hebben ze een extra impuls gegeven aan de ontwikkeling van de coatingtechnologie en de kleuren en daarmee de basis gelegd voor de toekomstige verkenning van nieuwe mogelijkheden.

“Dankzij de samenwerking met inspirerende partners zoals McLaren kunnen we onze kennis verbreden en aan baanbrekende innovaties voor onze klanten werken”, voegt Bourguignon toe. “Beide partijen hebben belang bij een voortdurend streven naar hoge prestaties en dat is een blijvende drijfveer voor een succesvolle samenwerking."

De eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen vindt plaats op 15 maart in Melbourne, Australië.

Onderwerpen

• Chemische industrie