De beste stof kiezen

Kant, boorduurwerk, tule, satijn of viscose... Er zijn vele materialen die gebruikt worden in de productie van sexy lingerie. Alles hangt af van de smaak en het effect die je wilt creëren. Satijn en kant zijn ongelofelijk sexy, terwijl borduurwerk en tule je meer een retro look zullen geven. Heb je al eens nagedacht over welke stof jou het meest aanspreekt en hoe je jezelf het liefst zou willen presenteren? En waar…? Er zijn kleding en kledingstijlen voor verschillende momenten. Daar kun je eindeloos mee variëren… Je kunt je voorstellen dat je je op een feestje op een andere manier wilt presenteren dan tijdens een intiem moment met je lover in de slaapkamer…

Het materiaal zal ook bepalen hoe je figuur eruit komt te zien, dus het is belangrijk om de juiste stof te kiezen. Satijn rekt met de tijd. In kant of borduurwerk zie je er misschien te teder uit voor je smaak. Ook het model is belangrijk wanneer je een jurk uitkiest. De combinatie van de twee kunnen er voor zorgen dat je een sterk effect creëert en je goed voelt in je sexy outfit. Natuurlijk kun je meerdere stoffen gebruiken in een product, dus speel met de combinaties en kijk wat je het beste bevalt. Laat je niet afschrikken door de vele mogelijkheden om uit te kiezen en om meer te variëren: beschouw het als een prachtige ontdekkingsreis waarin je je eigen smaken en voorkeuren ontdekt en heerlijk kunt afwisselen met prachtige materialen en kledingstukken voor verschillende gelegenheden.Stel je eens voor dat er maar één soort lingerie zou bestaan…

Zwart gehaakte kapuchon mini jurk

Katoen

Katoen is een compleet natuurlijke vezel. Het is een zeer ademend materiaal en het slijt erg langzaam.

Charmeuse

Een zachte, satijn-achtige, stof gemaakt van gebreid gaas. Meestal wordt het gecombineerd met polyamide en soms, maar zelden, met viscose. Charmeuse heeft als bijzonder kenmerk dat het prachtig drapeert om je lichaam en door de lichtval prachtige patronen maakt.

Spandex

Spandex is een synthetisch materiaal dat heel erg flexibel is en zorgt voor extra comfort en flexibiliteit voor de drager. Het is makkelijk te wassen en blijft altijd in de originele vorm.

Jersey

Jersey is een ietwat rekbare stof, heel erg zacht en met een vliet-achtige structuur. Dankzij de elasticiteit van de stof past het zich perfect aan aan het lichaam van de drager waardoor het heel comfortabel zit. Ooit alleen gebruikt als ondergoed, wordt de Jersey knit nu hoog in het vaandel gehouden,omdat het zo zacht en comfortabel is.

Lycera

Lycera is de naam van een Elastane, of Spandex, gemaakt en ontworpen door een bedrijf dat Invista heet. Het geeft het kledingstuk een voortdurende elasticiteit, optimale pasvorm en zeer veel comfort. Het is een van de meest high-tech stoffen van vandaag. De vezels worden één voor één aan elkaar geregen om uiterst bestendige draden te vormen.

Microvezels

Microvezels zijn een synthetische stof die lijkt op katoen. Microvezels zijn gemaakt van twee polymeren: polyester en polyamide (= nylon). Microvezels zijn kreukvrij, zacht en glad. Microvezels worden veel gebruikt in ondergoed, sportkleding en dekbedovertrekken.

Sexy lange mouwen visnet uitgesneden pak

Polyester

Polyester is een volledig synthetisch chemisch materiaal. Het is een polymeer. Er zijn verschillende diktes en structuren waarin polyester gevormd kan worden, en het wordt vaak gemixt met andere stoffen. Polyester is uitermate geschikt voor sportkleding, zwemkleding, jurken, pakken, ondergoed, stropdassen en sjaals.

Zijde

Een materiaal helemaal van natuurlijke vezels gemaakt. De eigenschappen van zijde zorgen ervoor dat de kleding die ervan gemaakt wordt, uiterst ademend is. De stof neemt tot en met 30 procent van zijn eigen gewicht op in water zonder het op de huid achter te laten. Ook is het een goede bescherming tegen bacteriën. Het is super zacht en ademend wat goed is voor de regulatie van delichaamstemperatuur.

Stretch

Dit is een stof die gemaakt is van elastische draden,waarvan Spandex er één is. Het wordt vaak gebruikt voor designs die de nadruk op het figuur van de drager willen leggen. Stretch stoffen bieden hoge kwaliteit met comfort en een blijvende rekbaarheid.

Viscose

Viscose is de meest natuurlijke van alle stoffen. Het wordt geproduceerd van cellulose dat wordt veranderd in een lichte, zachte en comfortabele stof.

Een Geschiedenis van Lingerie Materialen en Lingerie Stijlen

De unieke geschiedenis van lingerie begint in het oude Egypte in 3000 voor christus. Antieke afbeeldingen duiden erop dat er ook vóór die tijd misschien al verschillende stijlen lingerie werden gedragen. Het woord lingerie komt van het Franse ‘linge’ wat linnen betekent en werd nog niet vaak gebruikt tot in de jaren 50 van de 19e eeuw. Zacht linnen werd in de middel eeuwen gedragen door de adel en geestelijke stand om bedeesdheid uit te stralen en voor hygiëne en warmte. Toen waren ze vaak groot, oncomfortabel en ontworpen om de borsten plat te drukken en het lichaamsideaal van die tijd te stimuleren. In de 16e eeuw werden chemises, onderrokken, en korsetten ontworpen om mannen te verleiden, maar het was een enorm taboe om het over ondergoed te hebben.

Interessant om op te merken, is dat Katholieke monniken die echt boete wilden doen voor hun zonden, ook een eigen soort ondergoed droegen, alleen dat was totaal het tegenovergestelde van luxe en lingerie sexy voor vrouwen! Zij droegen een haren hemd gemaakt van ruw geitenhaar. Zij deden dat expres om bij elke beweging die ze maakten, pijn te hebben door de prikkende geitenharen en zo Gods gunst te krijgen.

In de 18e eeuw begonnen de designs meer zorgeloos en vrouwelijk te zijn. Ze werden op maat gemaakt met artwork, borduurwerk, en allerlei stoffen als zijde, kant en linnen met allerlei elegante en ingewikkelde details. Terwijl de jaren verstreken, veranderde ook het design van het  korset. De stijve korsetten maakten plaats voor flexibelere ontwerpen die het makkelijker maakte te bewegen en om de kleding uit en aan te trekken. Deze nieuwe ontwerpen accentueerden nog steeds wel de borsten, billen en een kleine taille.

Het begin van de 19e eeuw markeerde het echte begin van lingerie. Een Amerikaanse, Mary Phelps-Jacobs, vroeg een patent aan op haar beha ontwerp dat ze een Caresse-Crosby noemde. Ze heeft haar idee verkocht aan Warner die als eerste de standaard maten van beha introduceerde; A, B & C in 1935. inmiddels was het korset kleiner geworden en kon het lichaam een natuurlijkere vorm houden in het kledingstuk.

Naarmate de stijlen en ontwerpen van lingerie veranderden, werden er ook steeds meer stoffen in het assortiment opgenomen. Natuurlijk hebben nieuwe stoffen die eerder nog niet uitgevonden waren, zoals Latex, hier enorm bij geholpen. Vrouwen zochten niet alleen comfort en hygiëne maar wilden er ook sensueel en prachtig uit zien. Het gebruik van Tule, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in Frankrijk tussen 1700 en 1800 voor trouwjurken en sluiers, was ontworpen om stoffen te verfraaien. Dit fijn en op een hexagonale manier gebreide gaas is een materiaal dat duurzaam en flexibel is. Het gebruik ervan in lingerie is ook vaak slechts als basisstof om boorduurwerk op te maken. De meeste tule die vandaag gemaakt wordt,komt van het ontwerp van John Heathcoat in 1807, in Engeland.

Corset bustier tailletrainer cincher bodyshaper vest

Borduurwerk is een combinatie van zeer fijn naaldwerk, waarmee beelden en kunst kunnen toegevoegd worden aan lingerie. Het is een techniek die al vele jaren niet veranderd is en werd doorgegeven van generatie op generatie. De meest voorkomende techniek is tegenwoordig computergestuurde borduurmachines. Op deze manier kan borduurwerk op grote schaal en met precisie worden geproduceerd. Of het nou handgemaakt is of met machines geproduceerd, borduurwerk kan lingerie een elegante en vrouwelijke extra uitstraling geven en wordt vaak gebruikt op tule, satijn en zijde.

Een materiaal dat al vanaf de 5e eeuw word geprezen,omdat het zo luxe aanvoelt, is satijn. Omdat het zo smooth en boterig voelt wordt het al lang voor lingerie gebruikt. De achterkant van satijn is mat terwijl de voorkant juist glimt. Het komt uit China en wordt omschreven als een zware zijde-achtige stof die ook bekend staat als Venetiaans brokaat. Satijn is weinig flexibelwaardoor het op een unieke manier over het lichaam valt. Er zijn vele soorten satijnen stoffen te krijgen, maar voor vrouwen wordt vaak een combinatie van satijn en zijde gebruikt om beha’s, onderbroeken, en nachtjaponnen van te maken. Een deel van de zijde handel van China heeft het mogelijk gemaakt om op kosten-efficiënte wijze satijn te maken.

Het delicate, glanzende materiaal zijde wordt door de zijdeworm geproduceerd. Er wordt eerst een draad en daarna een stof van gesponnen. Heel lang werd de stof vanuit Chinanaar het Westen getransporteerd, maar werden de productie technieken tegelijkertijd geheim gehouden. Uiteindelijk zijn ook andere landen begonnen met het produceren van zijde. Landen zoals Italië, Frankrijk en Engeland. Italiaanse zijde en haar kleuren zijn erg lang een van de meest gewilde stoffen geweest op de markt. De zijde handel is in de 12e eeuw al begonnen in Europa, nadat westerse missionarissen zijde mee terug hadden genomen naar Europa vanuit China.

Met de ontwikkeling van al deze nieuwe stijlen en versieringen kwamen nieuwe producten als de Guipure en de Chantilly Kant. Guipure kant is gemaakt van bundeltjes dunne draden die om katoenen en zijden draden worden gesponnen om een zwaar kante patroon te maken. Het geeft lingerie als beha’s, panty’s en badjassen uitvoerige details op de bandjes, body en heupen. Chantilly kant is een licht en delicate kant met een luchtig gevoel. het heeft geschulpde randjes die kunnen worden toegevoegd voor randje te trimmen of als overlay op satijn, of linnen.

Toen de 21e eeuw begon, is lingerie met behulp van moderne technologie doorontwikkeld tot randloze beha’s, spandex panty’s, beha’s gemodelleerd met microfibers die comfort tot een nieuwe hoogte brachten. Uitdagende romantische kleuren hebben de hele industrie naar een ander niveau getild. Computers hebben geholpen om nog nooit eerder vertoonde designs te gebruiken die met de hand nooit gemaakt zouden kunnen worden. The lingerie industrie is inmiddels miljarden dollars waard en wordt alleen maar groter.

Lingerie voor vrouwen is enorm veranderd over de eeuwen heen, altijd in overeenstemming met de tijdsgeest en haar generaties. Het zal niet als een verassing komen dat lingerie een deel speelt in ons liefdesleven, en daarom altijd zal blijven bestaan.

We willen je van harte aanmoedigen om informatie op te doen over de verschillende lingerie-stijlen, materialen en vormen om te kijken wat jou het meest aanspreekt. We willen je heel veel plezier en geluk toewensen op deze spannende verkenningstocht naar wat er allemaal mogelijk is op het gebied van lingerie en wat jouw verborgen wensen en voorkeuren zijn. Het team van Larshor zal zijn uiterste best doen om jou zoveel mogelijk van dienst te zijn op deze boeiende verkenningstocht!

• corset,
  • sexy lingerie