Sony World Photography Awards 2017 nu open voor deelname

De grootste fotografiewedstrijd ter wereld viert zijn 10de verjaardag

Nieuwe categorieën binnen Professional, Open en Youth

De jacht op Nederlands beste fotograaf is geopend

“Wij zetten ons in om fotografen uit te dagen hun creatieve grenzen te blijven verleggen, ook in de komende jaren." Scott Gray, CEO van de World Photography Organisation

1 juni 2016: De Sony World Photography Awards, 's werelds grootste fotografiewedstrijd, verwelkomt vanaf vandaag nieuwe inzendingen. Deze wedstrijd van de World Photography Organisation viert in 2017 zijn 10de verjaardag.

Naast de categorieën Professional, Open, Youth en Student Focus is nu ook de jacht geopend op de beste fotograaf van Nederland: die wordt onderscheiden met de Netherlands National Award.

De Sony World Photography Awards belonen en bekronen jaarlijks de beste fotografen ter wereld. Ze zijn toegankelijk voor alle fotografen en vormen een krachtige stem in de foto-industrie. Ze hebben een blijvende impact op de loopbaan van de winnende en genomineerde fotografen. De wedstrijd trekt elk jaar meer opkomend talent en gevestigde fotografen. De beste fotografie van de voorbije 12 maanden wordt zo aan een wereldwijd publiek voorgesteld.

“Ik vind het fantastisch om te horen dat ik de winnaar ben van de nationale prijs! Ik voel me nu extra geïnspireerd om in deze categorie te blijven werken.” Max van Son, winnaar ‘Netherlands National Award’ van de Sony World Photography Awards in 2016.

"Mijn prijs in de categorie portretten heeft mijn leven veranderd! De prijs heeft mijn loopbaan een vliegende start gegeven." Sophie Gamand, Winnaar in de categorie Professional Portrait 2015.

"Door de prijs kwam mijn werk onder de aandacht. Daardoor kreeg ik meer samenwerkingsvoorstellen en nieuwe opdrachten” Kylli Sparre, Winnaar categorie Open Enhanced 2014

"De prijs heeft mijn leven veranderd. Niet alleen zorgde hij voor veel meer zichtbaarheid, maar ik heb hierdoor ook duurzame vriendschappen en professionele banden ontwikkeld die anders buiten mijn bereik zouden zijn gebleven” Andrea Roseate, 3de prijs categorie Professional Candid 2016 en Italy National Award-winnaar 2015.

Fotografen worden uitgenodigd om hun werk gratis in te zenden binnen de vier wedstrijden van de Awards: Professional, Open, Youth en Student Focus, via www.worldphoto.org. De recent hernieuwde website biedt een beter visueel platform voor de fotografen en maakt deelname eenvoudiger dan ooit.

Deelnemers aan de Netherlands National Award worden gekozen uit de deelnemers met de Nederlandse nationaliteit die zich voor een van de tien Open categorieën hebben ingeschreven.

De editie 2017 omvat nieuwe categorieën binnen alle wedstrijdsegmenten om fotografen uit te dagen hun creatieve grenzen verder te verleggen. Raadpleeg de opmerkingen voor de redactie voor een beschrijving van de wedstrijd en de categorieën of klik hier.

Winnaars van de Sony World Photography Awards ontvangen een brede waaier aan prijzen, waaronder:

• De nieuwste digitale fotoapparatuur van Sony
  • $ 25.000 (USD) voor de winnar van de Photographer of the Year Award
  • $ 5.000 (USD) voor de winnaar van de Open wedstrijd
  • Toonaangevende digitale fotoapparatuur van Sony voor winnaars van de National Awards
  • Deelname aan de Sony World Photography Awards Tentoonstelling in Londen
  • Opname in het jaarlijkse Sony World Photography Awards-boek
  • Wereldwijde media-aandacht en brede erkenning

Scott Gray, de CEO van de World Photography Organisation, levert commentaar: "We zijn bijzonder trots op ons 10-jarig bestaan. Sinds de lancering van de Sony World Photography Awards in 2007 is het evenement gestaag in omvang en geloofwaardigheid blijven groeien. In de loop der jaren is via de Awards een grote variatie aan fotografie ontdekt en in de kijker gezet. Ik ben vereerd dat opkomende fotografen wereldwijd van de Awards gebruik hebben kunnen maken om hun loopbaan in de verf te zetten, en dat gevestigde fotografen de Awards gebruiken om hun netwerk uit te breiden. Wij zetten ons in om fotografen uit te dagen hun creatieve grenzen te blijven verleggen, ook in de komende jaren.

De 2016 Sony World Photography Awards trok een recordaantal van 230.103 inzendingen uit 186 landen. De Professional Photographer of the Year Award van 2016 ging naar de Iraanse fotojournalist Asghar Khamseh voor zijn serie 'Fire of Hatred'. De Netherlands National Award ging naar Max van Son.

De shortlist voor de Sony World Photography Awards zal worden bekendgemaakt op 28 februari. De winnaars van de Open en National Awards worden op 28 maart aangekondigd en de overige winnaars worden bekendgemaakt op 20 april 2017, gevolgd door een tentoonstelling in het Londense Somerset House van 21 april tot 7 mei 2017.

De winnende en genomineerde beelden van de Awards van 2016 kunnen worden gedownload op press.worldphoto.org.

Gelieve voor persvragen contact op te nemen met de persafdeling van de World Photography Organisation

+ 44 (0) 20 7886 3043 / press@worldphoto.org

Opmerkingen voor de redactie

WEDSTRIJDCATEGORIEËN 2017 – volledige beschrijvingen van de categorieën hier

Professional - Beoordeeld op een corpus aan werken

Kunstcategorieën: Architecture / Conceptual / Landscape / Natural World / Portraiture / Still Life

Documentairecategorieën: Current Affairs & News / Contemporary Issues / Daily Life / Sport

Open - Beoordeeld op basis van een enkele foto

Categorieën: Architecture / Culture / Enhanced / Motion / Nature / Wildlife / Portraits / Still Life / Street Photography / Travel

Youth - Voor fotografen van 12-19 jaar, beoordeeld op basis van een enkele foto volgens het criterium 'schoonheid'

Student Focus - Voor fotografiestudenten, beoordeeld op basis van een enkele foto volgens het criterium ‘herinneringen’

VOORNAAMSTE DATA

●5 december 2016 – afsluiting deelname Student Focus

●5 januari 2017 – afsluiting deelname Open en Youth

●10 januari 2017 – afsluiting deelname Professional

●28 februari 2017 – aankondiging shortlist voor Professional, Open, Youth en Student Focus

●28 maart 2017 – aankondiging winnaars Open, Youth en National Award

●20 april 2017 – aankondiging Photographer of the Year, winnaars Professional en Photographers of the Year Open, Youth en Student Focus tijdens een ceremonie in Londen

●21 april – 7 mei 2017 - Sony World Photography Awards Tentoonstelling in Somerset House, Londen

Over de World Photography Organisation

De World Photography Organisation is een centrum voor wereldwijd initiatief op fotografiegebied. Wij vormen een platform dat individuele fotografen wereldwijd onder de aandacht brengt en banden creëert binnen de fotografie-industrie. Het is ons streven om het debat rond fotografie naar een hoger niveau te brengen. Daarmee zorgen we voor meer bewustwording en waardering van deze kunstvorm en vieren we de kunst van het fotograferen.

De World Photography Organisation organiseert het hele jaar door een waaier aan evenementen, waaronder de Sony World Photography Awards, 's werelds grootste fotografiewedstrijd, en PHOTOFAIRS, een reeks internationale kunstbeurzen gewijd aan fotografie met edities in Shanghai en San Francisco. Zie voor meer informatie www.worldphoto.org

Sony Corporation is wereldwijd vooraanstaand fabrikant van audio, video, game, communicatie- en informatietechnologieproducten voor de consumenten- en zakelijke markt. Met haar muziek-, beeld-, computerentertainment en online toepassingen heeft Sony de mogelijkheid om wereldwijd een voortrekkersrol te vervullen op het gebied van elektronica en entertainment. Sony rapporteerde een samengesteld verkoopresultaat van ongeveer 68 miljard dollar in het afgelopen fiscale boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2015. Meer informatie op de Sony Global Web Site: www.sony.net