News -

​De stille kracht in het innovatietijdperk

Bedrijven als Engie Electrabel hebben tientallen jaren een standaardproduct geleverd, of het nu gas of elektriciteit betrof. Maar levering van energie alleen is niet meer voldoende. Met de opkomst van de digitalisering zijn we geen energiebedrijf meer, althans niet meer in de traditionele zin. Onze marges krimpen, maar tegelijk biedt de technologie mogelijkheden voor nieuwe inkomstenstromen, die ons ook in staat stellen onze klanten meerwaarde en een betere gebruikservaring te bieden. We leveren nu bijvoorbeeld een hele trits bijkomende diensten, van slimme thermostaten en zonnepanelen voor onze particuliere klanten tot kleine windmolens en warmtebeheeroplossingen voor onze zakelijke klanten. In de toekomst, met de overstap naar Business 4.0, zullen we ons met technologieën als kunstmatige intelligentie, big data en blockchain ontwikkelen tot een flexibel opererende, sterk klantgerichte digitale onderneming. Maar voordat u als organisatie uw voordeel kunt doen met de mogelijkheden van Business 4.0, is het zaak dat u uw oren gespitst houdt op één essentieel aspect: de stille kracht.

De stille kracht

In deze tijden van innovatie schreeuwen bedrijven om de nieuwste digitale oplossingen in hun streven hun bedrijfsvoering naar steeds weer hogere niveaus te tillen. Maar vooruitgang kan alleen worden bereikt met een geruisloos werkende IT-omgeving. Simpel gesteld: er zijn maar heel weinig CIO’s – als ze überhaupt bestaan – die zullen inzetten op een digitale veranderingsslag zolang hun eigen IT-afdeling nog niet op ‘operational excellence’-niveau acteert. Voor Engie Electrabel betekent die stille kracht in IT dat er jaarlijks miljoenen facturen worden verstuurd en dat er dagelijks vele duizenden transacties worden afgehandeld – geruisloos, vlekkeloos. Engie Electrabel is het grootste energiebedrijf ter wereld dat niet in overheidshanden is. Met activiteiten in 70 landen en 155.000 medewerkers is het geen sinecure de organisatie geruisloos zijn werk te laten doen. Maar dankzij onze partnership met Tata Consultancy Services zijn we in staat dagelijks duizenden IT-activiteiten uit de voeren, in alle stilte. Hiermee hebben we onze bedrijfskosten met 45% omlaag weten te brengen. Nu we op dit niveau van ‘operational excellence’ zijn aangekomen, kunnen we ons toeleggen op het doorvoeren van een digitale transformatie die ons in staat zal stellen slagvaardig te opereren in het Business 4.0-tijdperk.

Energietransformatie

Digitale transformatie is een van de drie pijlers waarop Engie Electrabel steunt in haar omslag naar een onderneming die klaar is voor de 21 eeuw en verder. Die pijlers zijn de drie D’s van Defossilisering, Decentralisering en Digitalisering. Defossilisering betekent dat we onze kolencentrales afstoten en investeren in hernieuwbare energie, omdat we overtuigd zijn van de noodzaak van duurzame energiebronnen. Decentralisering zien we in de ontwikkeling dat steeds meer consumenten hun eigen energie opwekken met zonnepanelen en andere methoden. Hiermee verschuift het zwaartepunt in de markt van enkele grote centrales naar duizenden afzonderlijke thuiscentrales, verspeid over het hele stroomnet. En Digitalisering staat voor de toenemende rol van IT-afdelingen binnen organisaties als trekker van de algehele digitale transformatie. Bij Engie Electrabel willen we bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en big data gebruiken om een totaal (360-graden) beeld van de klant te krijgen. Dat helpt ons gerichter en alerter met de klant te communiceren, waarbij we problemen op elk moment van de dag of nacht kunnen oplossen.

We kijken ook naar blockchaintechnologie om het betalingsverkeer veiliger en eenvoudiger te maken. En persoonsgegevens, die door slimmere methoden van cybercriminelen steeds meer onder druk komen te staan, kunnen beter worden beschermd door technologieën als virtuele handtekeningen en gezichtsherkenning. Ons succes op langere termijn zal worden bepaald door ons vermogen om een flexibele, klantgeoriënterde digitale service te bieden, die geruisloos werkt.

Maak het probleem tot je sterkte

In de meeste sectoren heeft het woord ‘verstoring’ (‘disruption’) negatieve associaties. Wij zien dat anders: we willen verstoring in ons oordeel laten werken. De energiemarkt ondervindt over de hele keten ingrijpende verstorende invloeden, van opwekking tot en met marketing en verkoop. Dat biedt kansen. Nieuwkomers overspoelen de markt. Velen van hen brengen indrukwekkende digitale geloofsbrieven mee – denk aan partijen als Amazon, Google en Apple – maar ze weten nauwelijks iets van energiebeheer. We kunnen die bedrijven proberen te beconcurreren, maar we kiezen liever voor samenwerking. Zo kunnen we onze klanten een veel betere service bieden. Een service die zo goed is, dat we er wel over moeten roepen… waarmee we onze stilte voor één keer verbreken.

Door Marc Lallemand, CIO van Engie Electrabel

• in de samenleving