News -

Vertrouwen op de bank in je broekzak

Zou je als winkelier iemand het vertrouwen geven om een artikel mee te nemen en er later voor te betalen?

Winkeliers in Amsterdam doen dat nu wel, dankzij betaalapp (Tikkie) waarmee klanten artikelen met hun smartphone kunnen scannen, om ze vervolgens bij het verlaten van de winkel te betalen.

Vertrouwen – tussen consumenten, bedrijven, software-ontwikkelaars en banken – is vitaal voor het succes van elke technologie waarin geld omgaat.

ABN AMRO, de bank achter betaalapp Tikkie, probeert enerzijds vertrouwen te scheppen en anderzijds in te spelen op de vraag van haar cliënten naar innovaties die hun leven vereenvoudigen.

De bank doet dat door haar technologie te delen met anderen: het is de eerste grote Nederlandse bank die haar API’s (Application Programming Interfaces) openstelt voor ontwikkelaars, via het ABN AMRO Developer Portal.

API-bankieren

API’s zijn simpel gezegd platformonafhankelijke functies die ontwikkelaars kunnen gebruiken om desktop- of mobiele applicaties voor bepaalde platforms (apparaten) te bouwen.

Net zoals Google veel van haar API’s vrij toegankelijk maakt, zodat ontwikkelaars functies als bijvoorbeeld Google Maps in hun apps kunnen integreren, zo hoopt ABN AMRO verschillende zakelijke functies beschikbaar te stellen voor gebruik in apps van derden.

De opzet van het Developer Portal is een essentieel onderdeel bij het smeden van hechte relaties tussen de bank en softwareontwikkelaars, zegt Koen Adolfs, Product Owner Open Banking van ABN AMRO.

“Het portal moet ontwikkelaars vertrouwen geven in onze API’s en ze informeren over de manier waarop ze werken.”

Het portal, dat ABN AMRO ontwikkelde in samenwerking met Apigee, Tata Consultancy Services, Pronovix en Bikkelhart, bevat nu vier API’s die zakelijke klanten kunnen inbouwen in hun eigen apps. Er zullen er mettertijd meer verschijnen.

Adolfs stelt dat de corporate API’s voor veel bedrijven een enorm verschil kunnen maken.

“Met de Corporate Accounts API kun je bijvoorbeeld boekhoudsoftware real-time met de bank laten communiceren, waardoor zaken veel sneller afgehandeld kunnen worden,” zegt hij.

“Een ander voorbeeld: tot voor kort moesten grote batches betalingen als Excel-sheets uit boekhoudprogramma’s van bedrijven worden geëxporteerd om vervolgens in het systeem van ABN AMRO te worden ingelezen. Met de Batch Payments API kan dat nu met één druk op de knop.”

Het zijn maar enkele voorbeelden van wat API’s voor een cliënt kunnen betekenen. Het is de start van een werkwijze waarin API’s een nieuw digitaal kanaal vormen waarmee banken hun diensten kunnen aanbieden en nieuwe gebruikservaringen kunnen creëren.

Meer dan bankieren

Het idee voor het Developer Portal ontstond toen ABN AMRO overwoog hoe het moest reageren op nieuwe Europese wetgeving die dit jaar van kracht wordt, en die gevolgen heeft voor alle banken en financiële instellingen in de EU.

De tweede Europese richtlijn betalingsdiensten, beter bekend als PSD2, heeft een grote impact: van de manier waarop we online gaan betalen tot en met de informatie die we zien terwijl we een betaling verrichten.

De richtlijn verplicht banken er ook toe om data van cliënten beschikbaar te stellen aan andere organisaties. Dus als een consument bijvoorbeeld online winkelt, kan hij een bedrijf als Amazon toestemming geven betaalverzoeken aan te maken voor zijn betaalrekening bij de bank in plaats van Visa of PayPal te gebruiken.

Als bank kun je PSD2 als het zoveelste stuk wet- en regelgeving zien, maar ABN AMRO zag het vooral ook als kans om haar digitale dienstenportfolio ingrijpend te verbeteren. “ABN AMRO streeft ernaar nog veel meer nuttige API’s open te stellen en zelf die van anderen te gebruiken. Doelen daarbij zijn zaken versnellen, verder te gaan dan alleen bancaire aspecten, nieuwe bedrijfsmodellen verkennen en samen het financiële landschap vernieuwen,” zegt Adolfs.

ABN AMRO onderwierp het API-platform aan uitgebreide tests tijdens de Beyond Banking Days, een 48 uur durende hackathon met ontwikkelaars van de bank, partners en fintechs/startups. In de maand daarna is er intensief doorontwikkeld. De marktintroductie markeert een nieuw fase in onze verkenningstocht naar de toekomst van het bankwezen.

“Het enthousiasme van externe IT-ontwikkelaars voor de API’s en het ontwikkelingsportal was aanstekelijk, net als dat bij de deelnemende mensen van ABN AMRO en TCS.”

Mahesh Gamane, ABN AMRO-TCS Relationship Manager, zegt dat de samenwerking die bij dergelijke bijeenkomsten plaatsvindt, komt overeen met het teamwork dat ervoor zorgde dat het Developer Portal online kwam.

“Tijdens onze gezamenlijke inspanningen voor de presentatie van het ontwikkelingsportal zorgden de open opstelling van ABN AMRO tegenover de innovatieve ideeën van het team, en de energie die we allemaal stopten in de implementatie van die ideeën voor dit state-of-the-art Developer Portal ervoor dat we echt als één team, met één doel opereerden,” vertelt Gamane.

“Juist dankzij de teamgeest was de start van het API Developer Portal een enorm spannend en bevredigend moment. Ik ben ervan overtuigd dat dit pas het begin in.”

Maarten Spit, Head of Enterprise Integration Technology bij ABN AMRO, prijst het werk van TCS: "Gedurende ABN AMRO's Open API Banking reis heeft TCS zich zeer toegewijde en deskundige partner getoond. TCS' advies bij productselectie, bijdrage aan onze toekomstige Open Banking architectuur en hun inspanningen bij de lancering van API Developer Portal zijn lovenswaardig.

De lancering van het portal illustreert de ambitie van ABN AMRO om het bankieren te veranderen en vertrouwen te scheppen. Er zullen de komende tijd meer API’s in het portal worden geplaatst, en de bank en TCS zullen samen blijven werken aan de verbetering van de digitale klantervaring.

Meer van dit soort klantverhalen kun je vinden op #digitaldirections

• Economy, Finance

• bfsi