Vijf lessen van startups bij de TEDx Awards

Door Shantanu Talukdar, Innovation Partner - Europe bij Tata Consultancy Services

Een goed idee hebben is een ding. Een goed idee omzetten naar een tastbare innovatie en vervolgens een startup beginnen is totaal andere koek.

De inspiratiesessies van TED talks zijn inmiddels een wereldberoemd fenomeen. Tijdens de evenementen die overal ter wereld plaatsvinden, worden ideeën gedeeld die de moeite van het delen waard zijn. Bij de TEDx Awards worden de mensen in het zonnetje gezet die dergelijke ideeën ook echt vertalen naar het bedrijfsleven.

Dit jaar werkt Tata Consultancy Services (TCS) voor het eerst samen met TEDxAmsterdam. TCS heeft dankzij deze samenwerking twee zetels in de jury en was getuige bij 35 startups die hun innovatieve producten kwamen pitchen.

Als TCS willen we proberen om een aantal startups te helpen door ze te introduceren bij onze uitgebreide klantenkring, ofwel door middel van een één-op-één gesprek ofwel via een Innovatie Forum.

We kunnen echter ook enkele waardevolle dingen leren van de startups. Ik mocht als een van de juryleden aanwezig zijn en vertel jullie graag over de vijf lessen die ik heb geleerd.

1.Denk onafhankelijk

Een individu of organisatie op andere gedachten brengen blijft een uitdaging. Onafhankelijk denken is een beproefde methode en zorgt ervoor dat je bedrijf opvalt in de massa.

Terra Nova, een nieuw bordspel waarbij de spelers in andermans schoenen moeten gaan staan, was een van de finalisten tijdens de awards. Als speler kun je bijvoorbeeld in de eerste ronde de rol van vluchteling krijgen, maar vervolgens in de tweede die van beleidsmaker van een land dat vluchtelingen opvangt.

Het idee erachter is om jongeren meer soft skills aan te leren die op de arbeidsmarkt goed van pas komen, en ze te stimuleren om empathisch te zijn naar allerlei typen mensen.

Alle tools die ons leren op een andere manier naar problemen te kijken en zelfstandig te denken zijn voor iedereen ongelooflijk waardevol, ongeacht iemands leeftijd.

2.Zet de boel eens op zijn kop

Bedrijven moeten zichzelf continu opnieuw uitvinden en de status quo niet voor lief nemen. Voor grote organisaties kan dat betekenen dat ze hun innovatie buiten het eigenlijke bedrijf plaatsen waardoor ze de bestaande werkwijzen voortdurend kritisch tegen het licht kunnen houden.

MiniBrew is een van de finalisten dit jaar en heeft grote plannen om de biermarkt op zijn kop te zetten. Ze hebben een bierbrouwmachine ontworpen waarmee je thuis, in je eigen vertrouwde omgeving, je eigen biertje brouwt en vervolgens tapt. Vergelijkbaar met een koffiezetapparaat, zeg maar.

Door zelf bier op de tap te hebben, zou 90% van de keten in de biersector, inclusief flesjes en blikjes, verdwijnen. Gebruikers kunnen het systeem zelfs aanpassen naar hun eigen smaak.

De grote bierbrouwerijen zijn gewaarschuwd!

3.Wees duurzaam

Dit jaar waren er veel finalisten die zich bezighielden met duurzaamheid, vooral met de noodzaak om het milieu te beschermen en afvalstromen in te dammen. Een van die bedrijven was Physee Technologies, dat gebouwen omhult met een SmartSkin om warmte en elektriciteit op te vangen en te distribueren.

Dit is een van de ideeën die TCS graag wil voorleggen aan enkele cliënten in de bouwsector. Wellicht dat TCS het in de toekomst zelf gaat toepassen bij zijn eigen kantoorgebouwen.

De uiteindelijke winnaar – op basis van stemmen van het publiek - was de Bubble Barrier, een machine die een stroom luchtbellen produceert waardoor plastic afval niet in zee kan stromen, zonder een barrière voor vissen te creëren.

De bevlogenheid waarmee deze startups zich buigen over de enorme milieuproblemen waarmee we momenteel worstelen, vormt een bron van inspiratie voor ons allemaal.

4.Omarm ecosystemen

In dit tijdperk van globalisering moeten organisaties ook over hun grenzen heen stappen en mensen helpen die aan de zelfkant van de maatschappij belanden. Vooral mensen die buitengesloten dreigen te worden door de voortschrijdende technologie.

Een startup die zich precies daarop richt, is 100 Weeks, die donateurs rechtstreeks in contact brengt met vrouwen in Afrika door een app op hun mobiele telefoon. We gaan hun ideeën aan cliënten uit de financiële dienstverleningssector voorleggen, zodat dit goede werk kan worden voortgezet.

5.Volg je passie

Tot slot nog dit. Ik was ongelooflijk onder de indruk van de passie en het elan waarmee alle ondernemers hun ideeën hadden uitgewerkt. Velen lieten zich eerder leiden door de maatschappelijke impact die ze ermee hoopten te bereiken dan door het geld dat ze er wellicht mee konden verdienen.

Als we met diezelfde passie en betrokkenheid aan de slag gaan in ons eigen werk – ongeacht wat of waar dat is -, dan kan innovatie echt gaan leiden tot een betere maatschappij voor ons allemaal.

• Data, Telecom, IT

• organisatie