Thule trekhaken wordt Brink Group BV

Thule trekhaken, tot op heden een divisie van het Zweedse concern Thule Group en marktleider in de ontwikkeling en productie van trekhaken, wordt een zelfstandige entiteit onder de naam Brink Group met haar hoofdkantoor in Staphorst. Tegelijkertijd zal haar productmerk veranderen van Thule naar Brink.

In lijn met de strategische keuze van Thule Group om zich volledig te gaan toeleggen op sports & outdoor-producten voor de actieve consument, meldde Thule Group op 18 juni jongstleden de intentie tot verkoop van haar trekhaakdivisie. Door Thule trekhaken los te koppelen van de Sports & Outdoor-divisie kunnen beide divisies zich vol concentreren op hun wederzijdse strategische richtingen.

·  De naam van het zelfstandige trekhaakbedrijf wordt Brink Group.

·  De trekhaken zullen het merk Brink dragen. Deze van oudsher bekende naam werd tot aan de overname door Thule Group in 2006 gevoerd.

Magnus Welander, CEO van Thule Group, zegt in een commentaar: “Onze strategische focus om onze leidende mondiale positie in de sports & outdoor-markt voor actieve consumenten verder uit te bouwen is glashelder. Dit blijkt onder andere uit onze recente succesvolle toetreding tot de productcategorie die wij “Active with Kids’ noemen, met verschillende nieuwe producten zoals fietszitjes en kinderwagens, evenals uit de introductie van verschillende, met awards bekroonde, cameratassen, fietstassen en technische rugtassen. Om ons hier volledig op te kunnen toeleggen is besloten de trekhaakactiviteiten af te splitsen van Thule Group."

“Gerrit de Graaf en zijn managementteam hebben de competenties en de strategische plannen om de trekhaakactiviteiten verder te ontwikkelen. Deze splitsing zal beide bedrijven ten goede komen omdat zij nu in staat gesteld worden zich volledig toe te leggen op hun beider strategische richtingen”, concludeert Magnus Welander.

Het hoofdkantoor voor Brink Group blijft in het Overijsselse Staphorst. Het Zweedse Nordic Capital Equity Funds VI, VII behoudt haar meerderheidsbelang in Brink Group. Voorzitter van de raad van bestuur wordt Anders Pettersson, die tot 2009 CEO van Thule Group was.

Gerrit de Graaf, op dit moment Business Area President Towing binnen Thule Group en de toekomstige CEO van Brink Group: “Voor onze OE- en Aftermarket-klanten, evenals voor onze eindgebruikers, verandert er niets, afgezien van de nieuwe naam en organisatiestructuur.

Brink Group zal worden aangestuurd door hetzelfde managementteam. Onze eigenaar, Nordic Capital Funds VI, VII, blijft ons in staat stellen te investeren in innovatieve projecten voor onze OE- en Aftermarket-klanten en in de uitbreiding en vernieuwing van ons productieapparaat.
Dit opdat wij, zoals we dat al jaren doen, kunnen blijven werken aan continue verbetering van onze productie, onze producten en onze dienstverlening”, besluit Gerrit de Graaf.

U bent van harte uitgenodigd op de gezamenlijke Thule en Brink stand op Automechanika in Hal 4.0, Rij A, Stand 11 (direct bij de hoofdingang van de hal).

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Bas Roelofs
VP Marketing Brink Group
Phone: +31 (0)6 836 939 46

e-mail : bas.roelofs@thule.com

SVP Communications, Thule Group

Phone: +46-70-309 00 21

e-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

Over Brink GroupBrink Group, met ruim 100 jaar ervaring in de automobiel sector, is sinds 2006 eigendom van Nordic Capital en tot eind dit jaar onderdeel van Thule Group. Brink Group produceert in haar fabrieken in Nederland en Frankrijk een perfect passende trekhaak voor vrijwel ieder voertuig voor zowel OE als Aftermarkt klanten. In Europa zijn inmiddels een kleine 25 miljoen voertuigen uitgerust met een door Brink Group geproduceerde trekhaak.

Brink Group heeft ongeveer 600 medewerkers in 12 landen.
lees meer op www.brink.eu

• brink

Over Thule Group
Thule Group is wereldmarktleider op het gebied van producten waarmee mensen alles van waarde op betrouwbare, veilige en stijlvolle wijze kunnen vervoeren. Onder het motto Active Life, Simplified biedt Thule Group producten in drie marktsegmenten: Outdoor&Bags (uitrusting en dragers voor fiets-, water- en wintersport, dakkoffers, fietskarren, wandelwagens, laptop- en cameratassen, rugzakken, smartphonehoesjes etc.), Towing (trekhaken) en Specialty (sneeuwkettingen, gereedschapskisten etc.).

Thule Group heeft ca. 2900 medewerkers in meer dan 45, over de hele wereld verspreide, productiefaciliteiten en verkoopkantoren. De producten worden verkocht in 125 markten. De omzet in het jaar 2013 bedroeg 5,1 miljard Zweedse Kronen. (Inclusief de af te splitsen trekhaakdivisie)
lees meer op www.thulegroup.com

Perscontacten

Press contact Kommunikationsdirektör Thule Group Information om Thule Group och dess affärsområden +46 70 309 00 21