AddSecure-gruppen foretar strategisk oppkjøp av Vehco

AddSecure-gruppen kjøper opp den ledende europeiske flåtestyringsspesialisten Vehco for å sikre videre ekspansjon og vekst innen IoT (Internet of Things). Oppkjøpet styrker AddSecure-gruppens posisjon som ledende internasjonal leverandør av løsninger for sikker kritisk kommunikasjon. Samtidig realiseres Vehcos omfattende vekst innen telematikk for flåter av nyttekjøretøy.

AddSecure-gruppen, som er en ledende europeisk leverandør av løsninger for sikker kritisk kommunikasjon, offentliggjorde i dag oppkjøpet av Vehco, en ledende europeisk leverandør av systemer for flåtestyring.

Vehco er en raskt voksende og lønnsom europeisk leverandør av systemer for flåtestyring (FMS – fleet management systems). Firmaet er posisjonert for videre vekst og en markedsledende posisjon både i og utenfor Europa. Dette utfyller AddSecure, som har virksomhet i flere land og mål om å ekspandere internasjonalt og styrke tilstedeværelsen i Europa.

«Oppkjøpet er en del av vår strategi for å styrke vår posisjon i attraktive markeder og innen IoT. Med Vehco i porteføljen blir AddSecure-gruppen en enda sterkere aktør innen IoT, og spesielt innen telematikk. Vi arbeider også med bygningssikkerhet, bygningsautomasjon og samt energi og smarte byer», uttalte Stefan Albertsson, administrerende direktør for AddSecure-gruppen.

«Gjennom dette oppkjøpet kan begge firmaene dra nytte av mulighetene som ligger i Vehcos planer for omfattende vekst. Vi kan nå fremskynde planen vår om å bli den største leverandøren av systemer for flåtestyring (FMS) for segmentet for tyngre nyttekjøretøy i Europa. I tillegg vil Vehco og kundene våre dra nytte av den omfattende erfaringen og tekniske ekspertisen i AddSecure-gruppen. Våre forretningsstrategier, suksessdefinisjoner og kunder er en god kombinasjon», uttalte Magnus Orrebrant, administrerende direktør for Vehco.

Vehco ble startet i 2001 ved Chalmers tekniske høyskole i Sverige, og Chalmers Ventures er
en av de største investorene. I årenes løp har Vehco vokst til å bli en solid europeisk aktør innen telematikk.

«Aksjonærene ønsket en oppkjøper med kapital og infrastruktur for å sikre videre vekst. Med AddSecure-gruppen som eier vil Vehcos potensial kunne realiseres på best mulig måte», uttalte Ulrika N. Everingham, Investment Manager i Chalmers Ventures, en av majoritetseierne.

Vehco blir en del av AddSecure-konsernet, men skal fortsatt drives og ledes som en separat bedrift og egen merkevare. Magnus Ottebrant, administrerende direktør for Vehco, blir en del av AddSecure-gruppens ledergruppe, og han skal rapportere direkte til Stefan Albertsson, gruppens administrerende direktør.

Dette er AddSecure-gruppens femte oppkjøp innen sikker kritisk kommunikasjon de siste årene. I 2016 kjøpte AddSecure-gruppen det britiske firmaet Chiron Security Communications og svenske Smart Grid Networks. I 2017 kjøpte gruppen Contal Security i Sverige, samt en del av finske Prevent 360.

For mer informasjon kan du kontakte:
Anna Stoldt, CMSO, Vehco AB,
Tlf.: +46 (0) 31 64 51 17, anna.stoldt@vehco.com

Kristina Grandin, Corporate Communications, AddSecure-gruppen,
Tlf.: +46 70 689 52 08, kristina.grandin@addsecure.se

• Data, telekom, IT

• fleet management systems
  • telematik
  • secure communications
  • oppkjøp

Om Vehco
Vehco AB, som ble startet i 2001, er en ledende europeisk leverandør av systemer for flåtestyring. Firmaets kjernevirksomhet er å tilby løsninger for flåtestyring til bedrifter som bruker nyttekjøretøy. Firmaet har kontorer i Sverige (hovedkontor), Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia. Vehco har som mål å alltid ha kort avstand til kundene sine og å snakke kundenes språk. Firmaet markedsfører og selger produktene sine via et eget salgsteam og via partnere i Europa. Vehco har 80 ansatte og en årlig omsetning på 16 millioner euro. Du finner mer informasjon på www.vehco.com

Om AddSecure-gruppen
AddSecure Group er en ledende europeisk leverandør av løsninger innen sikker kritisk kommunikasjon. Firmaet har mer enn 50 000 kunder over hele verden, nærmere 400 000 oppkoblinger og har levert en million enheter. Firmaet er synonymt med sikkerhet, pålitelighet, kvalitet og innovasjon. Gjennom strategiske oppkjøp tilpasser AddSecure-gruppen seg markedets behov og tilbyr kundene de beste løsningene for morgendagens sikkerhetsutfordringer.
Gruppens hovedkontor ligger i Sverige, og har virksomhet innen fem segmenter: bygningssikkerhet, bygningsautomasjon, energi, smarte byer og flåtestyring.
Følgende firmaer er en del av AddSecure-gruppen:
AddSecure, en ledende leverandør av sikre kommunikasjonsløsninger for overvåkede alarmer og kritisk IoT-kommunikasjon, Chiron, en ledende leverandør av Alarm over IP (AoIP), Contal Security, en ledende svensk leverandør av løsninger for digital alarmoverføring og integrerte sikkerhetssystemer, Smart Grid Networks, en leverandør av smarte løsninger for automasjon av strømnett og digital kommunikasjon i forsyningssektoren, samt Vehco, en ledende europeisk spesialist på systemer for flåtestyring som leverer proprietære IoT-løsninger til en rekke store og små kunder som bruker tyngre nyttekjøretøy og som har kombinerte flåter i Europa. AddSecure-gruppen har rundt 260 medarbeidere og eies av Abry Partners, et amerikansk private equity-fond som ble startet i 1989 og har hovedkontor i Boston i USA. Abry Partners er en av USAs mest vellykkede private equity-firmaer, og siden oppstarten har firmaet gjennomført mer enn 550 transaksjoner til en verdi av mer enn 61 millioner dollar.
Du finner mer informasjon hos AddSecure-gruppen.

Pressekontakt Director Corporate Communications