"Shoppet" til skole i Etiopia!

Innlagt vann og do, ja til og med lærerlønn! Dette kunne vi "shoppe" på nettsiden "Vi bygger for barn" etter å ha arrangert loppemarked i nabolaget.

Tekst og foto: Marit Dahlviken

Hvem er vi? Vi er en familie som i mai var med å arrangere «Barnas loppemarked» på Undelstad i Asker. Det ga oss penger å investere i prosjektet "Vi bygger for barn" "Vi bygger for barn" Prosjektet drives av Adopsjonsforums bistandsavdeling: Bistand for barn.

Det hele startet med et lite knippe foreldre og barn som ønsket å få i stand et lokalt loppemarked med barn i fokus. Målet var å få familier i nabolaget til å donere avlagte leker, bøker, sportsutstyr og annet som andre barn i området kunne ha glede av. Ved å bruke den lokale lekeparken som loppearena, ønsket vi samtidig å skape et sosialt arrangement der naboene kunne møtes og barna få muligheten til å gjøre et lekekupp!

Det var selvsagt viktig å finne et godt formål å gi pengene til. Da «Vi bygger for barn» dukket opp, var alle i vår lille loppekomité enige om at det måtte være et utmerket prosjekt å støtte. Det ville bli lett å forklare utenforstående hva pengene skal brukes til, og motiverende å støtte et så konkret tiltak.

God respons og flotte lopper
Våre ivrige tiåringer postet flyers i alle nabolagets postkasser, og via «jungeltelegrafen» og Facebook ble det glade budskap spredt. Vi fikk god respons og en mengde flotte lopper! I tillegg ble det bakt kaker og andre godsaker til kafeen. Dermed var vi godt rustet til den store dagen.

1. mai kom med finvær og en gjeng med forventningsfulle barn og voksne. Ville noen besøke «Barnas Loppemarked» og legge igjen noen kroner? Naboer med ønske om å gjøre et varp, lot ikke anledningen gå fra seg. Våre unge loppeselgere, ikledd gule vester, tok imot barn og voksne som ville handle leker, bøker, kaker, saft og kaffe. Da dagen var omme lå det 7400 kroner i kassa, samt mange hyggelige tilbakemeldinger om et fint tiltak og et godt prosjekt.

Investerte i skole
Noen dager senere satt undertegnede med husets tiåring foran nettsiden «Vi bygger for barn». Nå skulle loppepengene investeres. Etter å ha tenkt litt konkluderte datteren min Gina med følgende: «Vann er viktig. Og så har vi faktisk nok til å betale for en do..! Har vi enda mer? Da går vi for strøm og lærerlønn.»

Skolen i Gullo Shanto er et flott tiltak å støtte. Kanskje arrangementet kan inspirere andre til å ta et lokalt initiativ?

Bilde fra venstre: tiåringene Karoline, Mette, Gina og Isabela fra Undelstad i Asker. De var både ivrige loppeselgere og sto for kafédriften på loppemarkedet.

• gullo shanto
  • etiopia
  • barnas loppemarked
  • vi bygger for barn