Det beste fra oldtidens verden på H2

Det beste fra oldtidens verden på H2

Underverkene fra oldtidens verden fascinerer og engasjerer oss fremdeles. I en helt ny serie på H2, Ancient Top 10, blir seerne guidet gjennom den ultimate hitlisten over våre forfedres største prestasjoner - fra byer og monumenter til våpen og teknologi.

Visste du at de gamle egypterne stod bak over 70 millioner mumier? At robotikk ble brukt for nesten 2500 år siden? Og at det tok rundt 30 millioner arbeidstimer å bygge Stonehenge?

Dagens sivilisasjoner står i enorm gjeld til antikkens mektige riker, geniale tenkere og praktfulle byer. Oppfinnelsene, teknikkene og konseptene til våre fjerne forfedre har ført menneskeheten fremover og lagt grunnlaget for vår moderne verden slik vi kjenner den i dag.

I ti spennende og underholdende episoder presenterer H2 hitlisten det har tatt tusenvis av år å komme frem til. Nedtellingen inneholder bl.a. de dødeligste våpnene, de flotteste monumentene, de mest avanserte teknologiene og de største metropolene i Egypt, Hellas og Romerriket.

Serien kombinerer rekonstruksjoner, dataanimasjoner og kommentarer fra vitenskapsmenn, historikere, egyptologer og andre eksperter på oldtiden, inkludert militærekspert Terry Schappert (programleder for H2s Warriors) og den britiske historikeren og programleder Bettany Hughes.

Gjør deg klar for den ultimate nedtellingen av det største og beste i oldtidens verden!

Ancient Top 10 sendes ti onsdager kl. 21.00 på H2, med oppstart den 1. mars.

Se forhåndsklipp fra episode 1: Most Lethal Weapons og episode 2: Secrets of Egypt.

EPISODEOVERSIKT:

1. Most Lethal Weapons (1/3)
Gjennom historien har menneskeheten strebet etter å finne nye og oppfinnsomme måter å drepe på. I denne episoden ser vi på de mest dødelige og banebrytende våpen i oldtidens verden.

2. Secrets of Egypt (8/3)
Egypts hemmeligheter har blitt bevart i årtusener. Gåten rundt Sfinksen, mumifisering og pyramidene - oppdagelsene i Egypt er blant de mest profilerte arkeologiske funnene i historien.

3. Total Dictators (15/3)
Grådighet, folkemord, politisk manipulasjon og drap. Disse oldtidens diktatorer lot seg ikke stanse av noe og sørget dermed for at de havnet blant historiens mektigste herskere.

4. Ancient Ships (22/3)
I oldtidens verden fant man noen av de mest sofistikerte skipene verden noen gang har sett. Vi ser nærmere på ti av de mest avanserte skipene som ble konstruert av oldtidens sivilisasjoner.

5. Rome's Greatest Hits (29/3)
Den utrolige romerske sivilisasjonen formet verden slik vi kjenner den i dag ved å skape antikkens mest teknisk avanserte ingeniørkunst - hvorav noe fremdeles er i bruk i dag.

6. Ancient Mysteries (5/4)
Det er fortsatt mysterier som får oss til å stille spørsmål ved det vi vet om oldtidens sivilisasjoner. Vi ser på fantastisk teknologi, fra en eldgammel datamaskin til modeller som viser kunsten å fly.

7. Ancient Greek Tech (12/4)
De gamle grekerne var teknologiske pionerer som stod bak avanserte oppfinnelser som virket umulige - for eksempel Arkimedes' dødsstråle og Philons geniale bruk av roboter.

8. Greatest Ancient Metropolises (19/4)
Bak ethvert stort rike ligger en sentral storby som er pådriver for ekspansjon og styrer de enorme territoriene. Finn ut hvilken av byene som tar topplasseringen som den mest anerkjente.

9. Greatest Ancient Monuments (26/4)
De store monumentene i oldtidens verden representerte ikke bare rikdom men også makt. Se hvilket av de arkeologiske stedene som kåres til å være det mest spektakulære.

10. Ancient Sieges (3/5)
Noen av de store rikene i oldtidens verden ble til gjennom krigføring, beleiringer og ødeleggende kamper. I denne episoden presenteres ti episke øyeblikk i historien som aldri vil bli glemt!

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.