Gripende H2®-serie om Polens krigshelter

Gripende H2®-serie om Polens krigshelter

Det nærmer seg 70 år siden andre verdenskrig endte, og i den forbindelse sender H2® Heroes of War: Poland - en medrivende serie om hva polske menn og kvinner ofret og våget i ett av de mørkeste og blodigste kapitlene i Europas historie.

Heroes of War: Poland foregår i Polen, landet som var åsted for noen av andre verdenskrigs verste grusomheter, og forteller historien om en tid da vanlige mennesker ble frihetsforkjempere, spioner og kodeknekkere - ofte i livsfarlige kamper mot nazistene.

Serien, som er i fem deler, trekker andre verdenskrigs ukjente helter frem i lyset og hyller deres fryktløshet og pågangsmot. Gjennom intervjuer med de få gjenlevende øyevitnene, tilgang til dokumenter som nylig har blitt frigitt, dramatiske rekonstruksjoner og arkivopptak, avdekkes de virkelige og utrolige historiene om tapperhet og heltemot i krig.

Hør om Witold Pilecki som meldte seg frivillig til å gå undercover og avsløre sannheten om konsentrasjonsleiren Auschwitz. Og den fryktløse Krystyna Skarbek, som ble én av de britiske styrkenes viktigste spioner. Og de polske kodeknekkerne hvis genialitet gjorde det mulig å løse nazistenes Enigma-kode.

Disse mennene og kvinnene forandret historien, ikke bare for Polen, men for hele verden. Deres fantastiske gjerninger har blitt glemt og historiene deres har forblitt ukjente - helt til nå.

Heroes of War: Poland har premiere på H2 lørdag 4. april kl. 21.50.

EPISODER:

1. A Volunteer for Auschwitz (4. april)

2. Enigma - The Untold Story (11. april)

3. From Poland With Love (18. april)

4. Polish Angels of Mercy (25. april)

5. Silent & Unseen (2. mai)

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.