Premiere på HISTORY: Last Days of the Nazis

Premiere på HISTORY: Last Days of the Nazis

Hva førte til at nazistene skapte et av de ondeste regimene i historien? I en ny serie i seks episoder forteller HISTORY den rystende historien om andre verdenskrig fra nazistenes eget perspektiv. Last Days of the Nazis har premiere lørdag den 7. november.

På slutten av andre verdenskrig i 1945 samlet, arresterte og forhørte de allierte tusenvis av nazister, i tillegg til tyske borgere som var mistenkt for å være delaktig i nazistenes forbrytelser. I seks dramatiske episoder bruker Last Days of the Nazis disse forhørene til å fortelle den mørke og fascinerende historien om Det tredje riket fra et uvanlig perspektiv: nazistenes.

Serien bruker arkivbilder, opptak fra de faktiske forhørene, intervjuer med historikere og rekonstruksjoner av forhørene av kommandanter fra nazistenes dødsleirer, ledere i partiet, nazileger, generaler, arkitekter og medlemmer av Hitlerjugend.

Klikk her for å se et klipp fra episode 2 der Albert Speer, Hitlers arkitekt og rustningsminister, opptrer som en velutdannet, sympatisk mann som ble forført av sine egne ambisjoner. Albert Speer var den nazisten av høyest rang som unnslapp henrettelse under rettsakene i Nuremberg på grunn av måten han tilsynelatende tok avstand fra Hitlers blodige planer.

Andre nazister av høy rang som blir portrettert i serien er blant annet ledende propagandist Julius Streicher, general Johannes Blaskowitz, den beryktede kommandanten ved Auschwitz, Rudolph Höss, og Heinrich Himmlers barndomsvenn og fastege, Karl Gebhardt.

Last Days of the Nazis sendes på HISTORY på lørdager kl. 23.00 - rett etter Hunting Hitler, som undersøker nye bevis for at Adolf Hitler kan ha overlevd andre verdenskrig.

LAST DAYS OF THE NAZIS

1. Dark Beginning (7. november kl. 23.00)

2. Smoke, Blood And Mirrors (14. november kl. 23.00)

3. War Of Conquest (21. november kl. 23.00)

4. The Executioners (28. november kl. 23.00)

5. Death Factory (5. desember kl. 23.00)

6. End Of The Reich (12. desember kl. 23.00)

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.