Stor portrettserie om general Patton på H2®

Stor portrettserie om general Patton på H2®

En av 2. verdenskrigs mest kontroversielle ledere, den amerikanske generalen George S. Patton, er hovedpersonen i en dokumentarserie i ti deler som har premiere 28. mars på H2®. Ved hjelp av avansert dataanimasjon, arkivopptak og intervjuer, tegner Patton 360 et detaljert bilde av den komplekse, fargerike og svært bestemte militærlegenden.

"Krig er den ultimate konkurransen et menneske kan ta del i. Det bringer frem alt det beste; det fjerner all trygghet. Alle er redde i krig. Den som lar frykt overskygge ens plikt er en kujon. Ansvarsfølelse er essensen av manndom." - George S. Patton

George Patton hadde en sentral rolle i de alliertes fremrykk mot Tyskland etter D-dagen, men han var også en kontroversiell skikkelse under det meste av andre verdenskrig på grunn av sin prangende fremtoning, fritalenhet, kompromissløse holdninger og aggressive kampstrategi.

Nå presenterer H2 en serie i ti deler om Patton - én av USAs mest kjente og dekorerte militærgeneraler. Patton 360 viser en blanding av dataanimerte kampscener, intervjuer med historikere og menn som kjempet under hans ledelse, samt kommentarer fra nåtidens militæreksperter. Serien tegner et dramatisk 360-graders bilde av den enestående strategien og lederskapet som gjorde Patten i stand til å slå nazistene tilbake under andre verdenskrig.

Serien går tett på de viktigste slagene Patton førte i Nord-Afrika, Sicilia og Europa, samt gir et unikt innblikk i mannen som for troppene sine var kjent under tilnavnet Old Blood and Guts.

George Patton døde i en bilulykke i Tyskland i desember 1945, 60 år gammel.

Patton 360 sendes på H2 på lørdager kl. 21.00 fra 28. mars.

EPISODER

1. Blood and Guts (28. mars)

2. Rommel's Last Stand (4. april)

3. Baptism of Blood (11. april)

4. Rogue General (18. april)

5. American Blitzkrieg (25. april)

6. Leading the Charge (2. mai)

7. On Hitler's Doorstep (9. mai)

8. Siege Warfare (16. mai)

9. Battle of the Bulge (23. mai)

10. Crushing the Third Reich (30. mai)

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.