Suksessrike friluftslivs- og caravanmesser

I begynnelsen av september huset Düsseldorf to messer: caravanmessen Caravan Salon og friluftslivsmessen TourNatur. Med henholdsvis 268 000 og 45 000 besøkende, var arrangementene en stor suksess. Bærekraftig turisme og ny teknologi var blant temaene som sto i fokus.

Caravan Salon og TourNatur kan vise til svært mange fornøyde besøkende og utstillere ved årets messer. På Caravan Salon, verdens største messe for bobiler og campingvogner, fikk de besøkende førstehånds informasjon om de nyeste trendene, teknologiene og fremtidsvisjonene innen caravanbransjen. Med 645 utstillere fra 31 land, fantes det noe for enhver smak.

Også Norge var representert: Forbrenningstoalettprodusenten Cinderella viste frem sine siste modeller for et interessert publikum.

– Vi ser at messen tiltrekker seg mennesker og firmaer fra store deler av verden, og vi har hatt meningsfulle besøk på standen fra Asia, Australia, Nord-Amerika, i tillegg til europeere og skandinaver, selvsagt. Vi møter også mange interessante selskaper som opererer utenom caravanbransjen, noe som passer Cinderella godt da vi har løsninger for «alle», sier kommunikasjons- og markedsføringsansvarlig i Cinderella, Thomas Krogedal, til Norsk-Tysk Handelskammer.

Leder for det tyske caravanbransjeforbundet (CIVD), Herrmann Pfaff, er også svært fornøyd med avviklingen av messen:

– Med rekordhøyt besøkstall og ypperlige salgsresultater bekrefter Caravan Salon 2019 den fantastiske stemningen i caravanbransjen. Det hersket en førsteklasses atmosfære blant utstillere og besøkende.

Videre trekker Pfaff frem det store antallet innovasjoner, verdenspremierer og kjøretøysstudier til stede på messen.

– De nye materialene, de mangfoldige kjøreteknologiene og løsningene for vektreduksjon av kjøretøy som ble presentert, viser at bransjen fokuserer på morgendagens temaer.

Teknisk tilbehør og naturvern i fokus på TourNatur

Samtidig med Caravan Salon fant friluftsmessen TourNatur sted. 250 turistfirmaer, produsenter, forhandlere og destinasjoner var representert. Toppmoderne utstyr som individuelt tilpassede fjellsko, turjakker og teknisk tilbehør som lommelykter og hodelykter med LED-lamper, vekket særlig stor interesse.

Ute Dicks fra det tyske turforbundet viser til at et økende antall friluftslivsinteresserte er opptatt av miljø og bærekraftige turformer. Under fagforumet «Skogen – mellom lengselsdestinasjon og brukerpress» ble det tydelig at mange forskjellige interesser treffer på hverandre i denne sammenheng.

– For å hindre at konflikter oppstår, er det viktig at man ikke bare ser turismebransjens perspektiv, men også tar høyde for skogseieres og naturverneres interesser, uttaler Dicks.

Neste års Caravan Salon finner sted fra 28. august til 6.september 2020, mens TourNatur arrangeres fra 4. til 6. september 2020. Ta kontakt med Susanne Hawkins om du har spørsmål knyttet til messen.

• Ferie