Tyskland: lavkonjunktur i 2020, sterkere vekst i 2021

Ifølge forbundsregjeringens vårprognose faller tysk økonomi i en resesjon i år – etter en tiårsperiode med økonomisk vekst. Økonomien vil likevel kunne ta seg opp dersom økonomiske aktiviteter forsiktig tillates igjen uten å forårsake kraftig økning i smittetallene.

Det tyske næringsdepartementet presenterte onsdag sine makroøkonomiske nøkkeltall som ligger til grunn for regjeringens fremtidige skatteanslag og budsjettforhandlinger. Prognosen fastslår at landets bruttonasjonalprodukt (BNP) vil falle med 6,3 prosent i 2020. I løpet av innhentingsfasen, som starter i andre halvår 2020, forventes imidlertid en vekst på 5,2 prosent i 2021.

Regjeringens prognose legger opprettholdelse av smitteverntiltakene ut april til grunn og at de deretter gradvis opphører.

Eksport og investeringer i utstyr hardt rammet

Nesten alle bransjer vil berøres av lavkonjunkturen, melder næringsdepartementet i sin pressemelding. Tysk eksportindustri er spesielt hardt rammet som følge av lav eller fraværende etterspørsel i salgsmarkedene. Eksporten vil som følge avta med 11,6 prosent i 2020, fulgt av en økning på 7,6 prosent i 2021.

I Tyskland er investeringer i utstyr nært knyttet til landets kapitalintensive eksportindustri, og som følge av lavkonjunkturen i industrien forventes en betydelig nedgang i slike investeringer: 15,1 prosent i 2020, ifølge prognosen, for så å ta seg opp med 8,7 prosent i 2021.

– Tallene viser at både etterspørsel og tilbud samt innenriks- og utenrikshandelen berøres. Forutsatt at vi ikke får et tilbakefall i antall smittede, viser prognosen imidlertid også at en økonomisk nystart i Tyskland kan være mulig til neste år, sier administrerende direktør i Norsk-Tysk Handelskammer, Michael Kern.

Regjeringen stimulerer etterspørselen

Investeringer i bygg og anlegg er fortsatt mindre berørt av koronapandemien grunnet lave renter som fører til økt likviditet. Fallende inntekter vil likevel gi et svakt bortfall av investeringer i byggebransjen, nærmere bestemt minus 1,0 prosent i 2020, for så å øke med 1,1 prosent i 2021.

Gjennom en økning i offentlige utgifter vil regjeringen stimulere etterspørselen. De offentlige forbruksutgiftene vil øke med 3,7 prosent i 2020 og 1,3 prosent i 2021. Statlige investeringer økes med 3,9 prosent i 2020 og 2,3 prosent i 2021.

Arbeidsmarked under press

I inneværende år forventer regjeringen 370 000 færre sysselsatte og dermed øker arbeidsledigheten til 5,8 prosent for 2020, med forventet tilbakegang i 2021 til 5,4 prosent. Den enestående økningen i bruk av permitteringer i mars og april har forhindret at mange mister jobben. Det tyske arbeidsdirektoratet har allerede meldt om mer enn ti millioner permitterte arbeidstakere.

• Finans