Tyskland vedtar hydrogenstrategi

Den tyske forbundsregjeringen har endelig vedtatt sin hydrogenstrategi, som slår fast at hydrogen er avgjørende for dekarbonisering av tysk stål- og kjemiindustri. To milliarder euro settes også av til å utvikle internasjonale partnerskap, noe som gir gode muligheter for norske aktører.

– Med hydrogenstrategien setter vi kurs for at Tyskland skal bli nummer én i verden på hydrogenteknologi, sier næringsminister Peter Altmaier i en pressemelding.

Innen 2030 ser forbundsregjeringen et hydrogenbehov på mellom 90 og 110 TWh. For å dekke en del av dette behovet (inntil 14 TWh) har departementene kommet til enighet om å bygge ut 5 GW elektrolysekapasitet innen 2030 og ytterligere 5 GW innen 2035/2040.

Tyskland satser nå stort for å tilrettelegge for at kostnadene for hydrogenteknologi kan synke fort og dermed bli mer lønnsomt enn fossile alternativer. Foruten tilgjengelige milliardbeløp fra ulike fond og løpende investeringsprogrammer, setter forbundsregjeringen av ytterligere ni milliarder euro til satsingen. Syv av disse skal brukes til å stimulere hydrogenteknologier på markedet, mens to er øremerket utvikling av internasjonale partnerskap.

Internasjonal dimensjon

Det er fortsatt ikke klart hvor stort behovet for hydrogen vil være i 2050. Men ettersom Tyskland ikke alene kan produsere nok fornybar energi til å produsere de store nødvendige mengdene hydrogen gjennom elektrolyse, satser landet hardt på internasjonalt samarbeid. For tiden kartlegges potensialet for produksjon av grønt hydrogen i Afrika, hvor regjeringen har startet samarbeid med blant annet Marokko.

At Norge vil kunne få en rolle i EUs og Tysklands hydrogensatsing, fremkommer også av en nylig artikkel publisert av Tysklands stiftelse for vitenskap og politikk (SWP), som gir råd til politiske beslutningstakere. Her identifiseres Norge som en av to prioriterte partnere for EU på hydrogen fordi landet har kommet langt med å utvikle hydrogenteknologi og er en viktig gass- og strømleverandør for Tyskland.

– Vi opplever stor interesse for hydrogenprosjekter både fra norske og tyske aktører. Ettersom begge land nå satser på hydrogen, ser vi flere muligheter for bilateralt samarbeid innen teknologiutvikling, innovasjon og demonstrasjonsprosjekter. Handelskammeret har også nylig opprettet en bilateral arbeidsgruppe på hydrogen for å identifisere samarbeidsområder, sier administrerende direktør i Norsk-Tysk Handelskammer, Michael Kern.

• elektrolyse
  • grønt hydrogen