Pressemelding -

​Oppstartselskapet Aristeia utvikler en ny revolusjonerende Norsk turniké som skal brukes av Amerikanske soldater i krig

Gard Fostad Moe, CEO i oppstartselskapet  Aristeia AS har inngått et samarbeid med  Navy Medical Research Unit i San Antonio/USA.

Avtalen er at det Amerikanske forsvaret stiller til rådighet sine ressurser på testing og godkjenning for at den Norske turniké skal kunne tas i bruk av Amerikanske soldater i krig, hvor den skal redde liv. Om teseten i USA går etter planen håper Aristeia å ha turnikeen i produksjon i løpet av 2019.

Frem til nå har Aristeia og det norske Forsvaret / Forsvarets forskningsinstitutt hatt en avtale hvor FFI har gjennomført prototypeutvikling og all tilhørende tester, alle tester til nå viser at Aristeia har klart å utvikle en helt ny type turniké som gir mye bedre effekt og er enklere å bruke en de som finnes på markedet i dag.

Gard Fostad Moe startet utviklingen av produktideen og selskapet Aristeia mens han var student på NTNU i Trondheim, der kom han i kontakt med Leiv Eiriksson Nyskaping ( en tidligere SIVA inkubator ) de satte han i kontakt med  SIVA inkubatoren Aleap i Oslo, Aleap er en ren helseindustri inkubator med bred kompetanse på utvikling av selskap som kun jobber med helse rettede produkter og tjenester.

Gard Fostad Moe sier at det å komme inn i SIVA inkubatoren Aleap har gitt han som er et lite oppstartselskap mye hjelp, han har daglig en forretningsutvikler som hjelper han og følger utviklingen i selskapet som han kan sparre utfordringer med og få råd til veien videre, Aleap har med sitt nettverk nyttet han opp mot advokater, selskap som hjelper med regulatorisk nettverk, patent/IP, investorer, mm.

Det å sitte i et slik miljø gjør at en føler seg tryggere og at en er en del av noe større.

SIVA inkubatoren Aleap har også knyttet Aristeia opp mot Siva Katapult miljøet på Raufoss Sintef Raufoss/NCE Raufoss som jobber med å gjøre turnikéen produksjonsklar samt sette opp produksjonslinje/minifabrikk slik at turnikéen kan produseres i Norge.

Kontakt informasjon i Aristeia:

Gard Fostad Moe,  CEO
gard.moe@aristeia.no

• Entreprenørskap

• device

Non-profitt Inkubatoren Aleap er Norges største innovasjons og oppstarts miljø for gründere innen helse.Vårt mål er å forandre verden gjennom innovasjon, ved å utvikle et økosystem for oppstartsbedrifter innen helse, som gir ambisiøse entreprenører muligheten til å skape nye produkter og selskaper, bedre og raskere.

Vi gjør dette ved å tilby et bredt utvalg med viktig kunnskap og ekspertise, fleksibel infrastruktur og et internasjonalt forretningsnettverk. Vi mener at entreprenørskap og suksessfulle oppstartsselskap vil ha fordeler av å samarbeide i et tverrfaglig miljø hvor det å dele kunnskap er fundamentalt.