Bobler til jul og nyttår

Julen er tiden for å ta på seg finstasen og samles til godt lag, og hva går vel bedre sammen med festligheter enn et glass med musserende? Bobler er en naturlig kompanjong til arrangementer der det skal feires med brask og bram. At et nytt år nærmer seg er den perfekte anledning til å poppe noe sprudlende. Her får du noen anbefalinger perfekt for jul og nyttår.

Festlighetenes alkohol

Musserende vin er festlighetenes alkohol. For noen vil kun synet av en flaske bobler sette stemningen for resten av kvelden. Dette er flasken man popper når alle gjestene er ankommet, en god nyhet blir annonsert eller nedtellingen til det nye året nærmer seg – noe som krever litt av boblene du velger deg ut. Skulle det vise seg at flasken du har valgt ikke når opp til forventningene, kan dette fort sette en demper på stemningen. Det er mye å velge i der ute, og det er fort å gå seg vill i skogen av ulike typer Prosecco, Cava, Asti og Champagne. Med våre anbefalinger er du garantert en vellykket kveld!

Cava – gode bobler uten å blakke deg ut

Du trenger heldigvis ikke tømme banken for å kjøpe friske bobler med god smak. Dette er Cava et ypperlig eksempel på. Cava produseres i Spania og lages på akkurat samme måte som Champagne –forskjellen ligger i druene som blir benyttet. Det finnes mange smakfulle Cavaer der ute med en lav prislapp som passer perfekt i flotte juleselskap.

Delapierre Seco er en frisk og god Cava. Den dufter av eple, sitrus og mineraler, og har en kremet stil med sødmefull frukt. Denne Cavaen passer ypperlig som velkomstdrink når gjestene ankommer eller som drikke til diverse småretter.

Codornìu Cuvée Barcelona 1872 Brut er en tørr og frisk Cava som passer godt som aperitif. Den har en aroma av gul frukt, eple og hvite blomster som går godt med assosierte skinker, oster og oliven. Dersom planen er å by gjestene på små retter før de setter seg til bords, er denne et godt valg. Cuvée Barcelona er vegansk sertifisert - og er dermed en av de få vegan vennlinge musserende vinene som er tilgjengelig i Norge. .

«Pop!» for Prosecco

For de stunder der et skikkelig «pop!» må til for å sette festen i gang, er Prosecco alle tiders. Prosecco har større bobler enn Cava og Champagne fordi den produseres etter Charmat-metoden, fremfor den klassiske metoden. Skal boblene nytes alene er derfor en Prosecco et passende valg til selskapet for å sette stemningen.

Abbazia Prosecco Extra Dry er en fruktig og god Prosecco som passer til alle anledninger. Med aroma av pære, drue og litt banan er den ypperlig å drikke for seg selv. Produsenten av denne Proseccoen er faktisk den eneste i Italia som har lov til å produsere Prosecco DOC utenfor DOC-området i Veneto. Slik informasjon er morsom for gjestene å få i det du heller i et glass til en skål.

Asti – musserende med lavere alkoholinnhold

Asti er søt på smak og har et lavere alkoholinnhold enn andre musserende viner. Perfekt for de gangene man gjerne vil nyte bobler i roligere omgivelser. Asti lages på samme måte som Prosecco og har derfor også feststemte bobler perfekt for spesielle anledninger.

Abbazia Moscato Spumante er en søt, musserende Asti som passer svært godt til fest. Den er aromatisk og har en svak dropsaktig smak av drue, blomst og sitrus. På grunn av preget av sitrondrops passer den ypperlig til søte desserter og sjokolade som ofte er å finne i store mengder i jula.

Canti Asti Secco Cuvee er en frisk og leken Asti fra Piemonte i Italia. Den har en frisk munnfølelse med aromaer av grønt eple, fersken og hvite blomster. Denne passer svært godt som aperitif eller bare å nyte alene mens man holder de gode samtalene.

Champagne – bobler i toppklassen

Champagne, enn noe dyrere i prisen enn overnevnte bobler, er aldri feil i selskapeligheter. Dette er musserende i toppklassen. Likevel vil det ikke automatisk si at all Champagne er god Champagne. Også her, som med alle andre viner, er det forskjell på kvaliteten.

Champagne Louis Roederer Brut Premier er en svært god Champagne. Den er aromatisk og fruktig med aromaer av sitrus, gule epler, brioche og mineraler. Chapagnen er rik, balansert og elegant – perfekt for nyttårsfesten i det du roper «godt nytt år!». Denne får du både i vanlig størrelse, magnum og hele 3 liter! Ypperlig for selskapene der dere er mange eller du vil lage litt ekstra show for gjestene.

Elegant Crémant

Crémant produseres i Frankrike, men fordi den lages utenfor Champagne kan den ikke benytte seg av det ikoniske navnet til storebroren. Disse vinene produseres i hovedsak i Burgund, Jura og Alsace.

Crémant lages også etter den klassiske metoden, méthode traditionnelle, slik som Champagne og har med det de samme karakteristiske boblene. I tillegg brukes de samme druetypene som i Champagne, men andre lokale druevarianter kan også benyttes. Det gjør at vinene kan ha svært ulike smaksnotater. Det er dette som i hovedsak skiller Crémant fra Champagne, i tillegg til jordsmonnet som ikke inneholder det samme krittpreget.

La Maison du Cremant de Bourgogne Brut og La Maison du Cremant Cuvee Prestige Brut er begge cremanter med frisk og kremet stil med smak av epler og sitrus. Produsenten Francois Martenot holder til i Mersault i Burgund og har vinmakertradisjoner helt tilbake til 1800 tallet. Produsenten er meget opptatt av å vise det flotte jordsmonnet i Burgund og dette er hovedfokus i vinmakingen. En perfekt samtalestarter idet du deler den ut som aperitif til feststemte gjester.

Musserende dessert

Vil du ta boblefesten enda et steg videre kan du lage en nydelig champagnedessert til gjestene dine. I julen kan det ofte bli mye fet, salt og tung mat etterfulgt av kraftige desserter, så en frisk «frozen musserende» vil bli et velkomment syn for mange. Det eneste du trenger å gjøre er å fryse musserende etter din smak i en isbitform over natten, for så å mikse det i en blender med ønsket blandevann og isbiter dagen etter. Tilsett gjerne frukt for en deilig smak. Her er det kun fantasien som setter grenser, men vil du gi desserten et julepreg er multer, appelsin eller tranebær helt i tråd med julens smaker.