Julie Chéné Nyheim hos Altia Norge har blitt Master of Wine

Julie Chéné Nyheim MW ble den 4. september i år medlem av den eksklusive klubben av 369 Masters of Wine i verden. Julie er nå én av 5 Masters of Wine i Norge, og også den andre franske kvinnelige MW i verden. Master of Wine (MW) er den mest anerkjente tittelen du kan oppnå innen vinens verden.

Julie er opprinnelig fra Frankrike og flyttet til Norge i 2006. Hun startet MW studiet i 2013 og har oppnådd tittelen på 4 år, etter å ha passert teorieksamen i 2014, den praktiske eksamen i 2015, og nå altså fått godkjent avhandlingen i 2017. Julie sin MW avhandling handler om norske kvinners holdninger til helse og alkohol, og hun identifiserte en klar økning i fokus på helse, når kvinner velger vin, og spesielt innholdet av sukker var av stor betydning.

"Denne reisen har vært den mest utfordrende og samtidig mest givende jeg noensinne har vært med på. Jeg har utviklet mye vinkompetanse og samtidig vokst som person og knyttet sterke bånd til venner fra hele vinverdenen i løpet av perioden. Det er en stor ære og med mye entusiasme jeg nå går inn som medlem i Institute of Masters of Wine. Jeg har for å være ærlig ikke sluttet å smile siden jeg fikk bekreftelse på telefon fra London" sier Julie.

Julie er spesielt opptatt av at en god vin skal formidle noe om både druen den er laget på og området den kommer fra. Hun er veldig glad i å smake blindt, siden all fokus da er på kvaliteten i vinen og hva man kan trekke ut av druetype, produksjonsmetode, årgang, stil, osv. Julie er naturligvis spesielt glad i klassiske franske regioner som Loire, Rhône og Burgund, noe som hun nesten har fått inn med teskje fra hun startet å smake vin sammen med sin franske far.

Samtidig har hun tatt med seg interessen for nye vinregioner utenfor Europa etter å ha bodd både i Montreal, New York, og San Francisco. "Jeg har hatt masse glede av å lære mer om viner fra den nye verden, spesielt fra tempererte regioner som Willamette Valley, og også viner med umamiprofil som Sherry og hvit Rioja eller Sake", sier Julie.

I hennes nye jobb som Business Development Director i Altia Norge ser Julie derfor frem til også å utfordre nordmenn til å prøve nye områder og druetyper fra forskjellige land, og gjerne viner som er tørrere i stilen.

"Vi er veldig stolte over å ha fått Julie med på laget, hun vil forsterke vår vinkompetanse ytterligere" sier Commercial Director for Altia Norge, Frode Hellmann. "Julie vil blant annet jobbe med produktutvikling og å finne spennende produsenter så Altia kan fortsette å være i forkant av trender, og legge til rette for at nordmenn kan drikke bedre".

Om Master of Wine

Instituttet Masters of Wine (IMW) er en internasjonalt anerkjent medlemsorganisasjon. Masters of Wine (MW) er den mest respekterte tittelen i vinens verden. IMW fremmer ekspertise, samhandling og læring på tvers av alle sektorer i det globale vinsamfunnet. Innehaveren av tittelen har bevist sin forståelse av alle aspekter av vin ved å bestå MW-eksamen; eksamenen er anerkjent over hele verden for sin strenghet og høye standarder. I tillegg til å bestå eksamen, må MWs underskrive Code of Conduct før de har rett til å bruke initialene MW. Kodeksen krever at MWs skal handle med ærlighet og integritet, og bruke enhver mulighet til å dele sin forståelse av vin med andre. Det er totalt 369 Masters of Wine i dag, fordelt på 29 land. Vi finner Masters of Wine blant vinprodusenter, importører, journalister, distributører, bedriftseiere, konsulenter, akademikere og vinpedagoger. Det var over 340 studenter fra 40 land i MW studieprogrammet 2016/2017.

For mer informasjon, besøk vår hjemmeside og følg oss på: