Le Mistral – en hyllest til naturkreftene

I Rhõne-dalen sør i Frankrike ligger Châteauneuf-du-Pape, en vinregion kjent for sin lange historie. Vinranker strekker seg så langt øyet kan se og forholdene ligger virkelig til rette for dyrking av druer med høy kvalitet. Gjennom dalen blåser nemlig Mistral, en sterk og kald vind som merkbart setter sitt preg på naturen som helhet.

Noen som vet å utnytte denne vinden til det fulle er familien Brunel, produsenten av hvitvinen med samme navn. En vin som på mange måter kan ses på som en hyllest til moder jord og vinden hun var så sjenerøs og forærte området med.

Avlingenes reddende engel

På avstand ser kanskje naturen og vingårdene i Châteauneuf-du-Pape ut som alle andre vinregioner i Frankrike, men tar du en nærmere titt vil du se at dette langt ifra er tilfellet. Bøyde trær, hekker arrangert for å beskytte boområder og ingen gårder med åpning mot nord, er kun noen av hintene vi får om at sterke naturkrefter ferdes her.

Mistral, som kan oversettes til «mesterlig» fra den franske dialekten Languedoc, har ikke fått navnet sitt uten grunn. Når vinden passerer gjennom Rhône-dalen i Frankrike er den ikke bare et imponerende fenomen, den er også en ufornektelig bidragsyter til en vellykket drueavling.

Når Mistral blåser gjennom dalen tørker den druene etter regnet, beskytter avlingene mot frost og begrenser vingårdssykdommer ved å redusere fuktigheten. Vinden sørger også for å drenere jorden og sikrer et middelhavsklima store deler av året. Særlig i september, måneden som er kjent for å by kraftige stormer, er Mistral en verdifull nødvendighet. Mang en avling kunne ha gått tapt om ikke Mistral hadde spredt sine vinger over Châteauneuf-du-Pape etter stormens herjinger.

Les Cailloux i Châteauneuf-du-Pape

Lidenskapsprosjektet Le Mistral

Helt siden André Brunel i 1971 tok over tømmene etter sin bestefar, har overdådige, alderverdige og balanserte rødviner vært det sentrale fokuset i produksjonen. Den imponerende produktlisten har gjort Les Cailloux til et svært velrennomert vinhus og André Brunel til et stort navn i vinverdenen.

Mange hadde nok holdt seg til den vante vei for å forsikre seg om at vinsuksessen vedvarte. Disse «mange» er ikke André Brunel. Han ønsker alltid å utfordre seg selv til det fulle, og er stadig på søken etter ny kunnskap innen vinproduksjon. Det er denne livsfilosofien som ga liv til Le Mistral – et ekte lidenskapsprosjekt der André Brunel virkelig har gitt seg selv noe å bryne seg på. For selv om André Brunel ikke er ukjent i hvitvinsverdenen, har han aldri fornyet seg selv på denne måten, for så å gi liv til et produkt nytt for sin sort.

Hvitvin som er vinden verdig

Le Mistral er et resultat av et grundig utvalgt Chardonnay, der kun de beste cuvées kom gjennom nåløyet. Vinen er laget med respekt for vinhusets originale karakter og sjanger, der balanserte viner med både struktur og friskhet står i sentrum. André Brunel ønsket å skape en ekte vin de soif, en gledevin med livlig friskhet man får lyst til å nyte flere glass av. Et svært ambisiøst mål som det ikke er noen tvil om at han har nådd.

Hvitvinen er virkelig vinden med samme navn verdig. Delikate og løftede aromaer av gylne epler, pærer og sitrus, samt et hint av hvit jasminblomst, samler alt det gode under ett. Den lange, friske ettersmaken kunne ikke vært mer i vindens ånd, og gir den med det en hyllest den fortjener.

Hvorfor alt dette styret over en vind, tenker du kanskje. Vel, realiteten er slik at vin fra Châteauneuf-du-Pape og vingården Les Cailloux, ikke hadde vært av det sjiktet det er i dag, om det ikke hadde vært for den kalde nordvestlige vinden. En produsent som hyller de naturkreftene vingården er avhengige av for å produsere et vellykket produkt, er en produsent verdt å følge med på.