Så du mener du har smakt ekte tequila? Tro om igjen.

Er det et brennevin som er misforstått og undervurdert av oss nordmenn, så er det tequila. De fleste av oss forbinder drikken med en shot som serveres med salt og lime på et høylytt utested. Dette kan ikke måle seg med de ektefødte dråpene fra en tequila produsert i Mexico. Om din, som mange andres, eneste erfaring med tequila er det som kalles «Tequila Mixto» – og sannsynligheten er stor for at dette er tilfellet – er du på vei til å få en gledelig overraskelse. Det finnes nemlig en hel verden der ute med tequila av himmelsk kvalitet!

Brennevin med et ufortjent dårlig rykte

Det er synd at brennevin som whisky og cognac nytes med respekt for både historie, produksjonsmåte og -sted, mens tequila blir nedgradert til noe man heller i seg for å manne seg opp til å ta noen trinn på dansegulvet. Ingen annen brennevin er gjennomsyret av så mye historie, myter og legender som tequila, og ingen annen har et så urettferdig og uberettiget dårlig rykte.

Vi har tatt et prat med Eirik Karlsen, barsjef på Tex-Mex-restauranten og tequilabaren Harry Pepper i Stavanger. Kun to personer kan kalle seg tequilamestere, eller den offisielle tittelen «Tequila Meastro», i Norge – og de begge jobber på Harry Pepper! Baren serverer kun 100 % agave-tequila og intet mindre. Her er det kvalitet hele veien, og den tequilaen de fleste har smakt hører ikke hjemme her.

Nordmenn har vokst opp med det som kalles «Tequila Mixto», en variant med kun 51 % agave. Resten av komponentene er sukker, melasse og syntetiske tilsetninger. Det er altså ikke et rent produkt, og smaker ikke særlig godt. Det samme gjelder tequila gold. Mange tror at denne har bedre kvalitet, men fargen kommer kun av tilsatt karamellsmak. Ekte tequila får den gylne fargen av å lagres på fat, forklarer Karlsen.

En svært begrenset mengde tequila som er merket med «tequila 100 % agave» selges i Europa. Stort sett er det er det tidligere nevnte tequila mixto som dominerer markedet. Få europeere vet derfor om tequilaen som både smaks- og kvalitetsmessig kan konkurrere med det beste av cognac og whisky. Dette er svært synd, særlig med tanke på at meksikanerne selv kaller tequila av varianten mixto for «to-kill-ya».

Tequila byr på et stort smaksutvalg

I Mexicos tørre, men vakre, landskap finner vi agaveplanten blå agave – sukkulenten som utgjør ingredienslisten til «ekte» tequila. Produksjonen er kun tillatt i enkelte områder i Mexico, og lange tradisjoner sørger for at det ferdige produktet har en spesiell og uforglemmelig smak. Likevel vil ikke dette automatisk si at all tequila smaker det samme, snarere tvert imot.

Hvor produksjonen finner sted og hvordan tequilaen er lagret spiller en stor rolle i utviklingen av det ferdige produktet. Los Tres Toños og Don Abraham for eksempel produseres begge i delstaten Jalisco, men Los Tres Toños har en utpreget røyksmak som kan minne om whisky, og Don Abraham et preg av sitrus og pepper. Sistnevnte er nok mest lik den tequilaen folk er vant til, bare mye bedre. På høylandet i Mexico produserer de tequila med søtere smaksnotater lignende rom og cognac, sier Karlsen.

Harry Pepper arrangerer jevnlig tequilakurs, og opplever ofte at det er de som allerede kan litt om tequila fra før som har overtalt resten av gjengen til å bli med. De andre deltagerne har gjerne et litt dårlig forhold til tequila og er derfor litt skeptiske. Da ender det som regel med en gjeng veldig overraskede kursdeltagere som ikke var klar over at tequila er så mye mer enn en shot med salt og lime.

Tequila i kombinasjon med mat

Å servere tequila til middagen er nok noe av det siste mange hadde sett for seg kunne smake godt. De av dere som har lest det foregående har kanskje skjønt at ingenting er umulig når det kommer til tequila. Harry Pepper, med hele 60 typer ulike tequilasorter på repertoaret, anbefaler ofte brennevinet til rettene de serverer.

Vi har en anbefalt tequila til de aller fleste rettene våre, og vi sørger for å gi kundene en god gjennomgang om hvordan og hvorfor det utvalgte produktet passer til maten de skal spise, forklarer Karlsen. Los Tres Toños passer for eksempel svært godt til fet mat som barbecue, mens Don Abraham er lettere og går som hånd i hanske til ceviche. Til desserten anbefaler vi en søtere variant fra høylandet.

Tequilaen blir servert rent, men ikke mer en 2 cl om gangen. Den skal nytes sakte, på samme måte som en god whisky eller cognac, og er til for å komplimentere matretten. Man bestiller som regel derfor et glass vin eller øl ved siden av som en tørsteslukker.

Like godt rent som i en drink

For de av dere som foretrekker en god drink er det også her et helt hav av muligheter. Er det ikke en fantastisk følelse å bli introdusert til en ny verden av smaker man ikke visste at fantes? Karlsen har valgt ut tre drinker man enkelt kan lage selv, og som virkelig gir mersmak. Så da er det bare å brette om ermene:

Smoked Fashion

Dette er en tvist på drinken Old Fashion og er det man kan kalle en «voksen cocktail». Den er enkel og rask å lage, og er relativt søt med et lett røykpreg. Typisk drink å nyte foran peisen en uværsdag, ifølge Karlsen selv.

50 ml Los Tres Toños Resposado
10 ml agave-sirup
4 dasher Angustura Bitters
2 dasher Chocolate Bitters
En skive appelsinskall som garnityr

Ha alt i et røreglass med is, og rør i ca. 15 sekunder. Sil det over i et whiskyglass med is. Bruk ostehøvelen til å skjære av en skive appelsinskall og gi den en knekk før du legger den i drinken. Voilá!

Legg merke til at drinken bruker agave-sirup. Dette er det perfekte søtningsstoffet til en drink basert på tequila – det kommer tross alt fra samme plante!

Smoked Fashion

El Diablo

Dette er uten tvil en av Harry Peppers bestselgere. El Diablo er en frisk og spicy drink med komponenter som gir den en utfordrende smak. Den er rask og enkel å lage, men vil imponere vennegjengen likevel.

30 ml Don Abraham
20 ml Cassis kremlikør
20 ml limejuice
100 ml Thomas Henry Ginger Beer

Her trenger du ingen shaker eller rørepinne – ha alle ingrediensene i glasset du skal drikke av, på samme måte som en Gin & Tonic. Husk å fylle glasset med godt med is på forhånd.

El Diablo

Josés Word

Dette er en meksikansk tvist på drinken Last Word laget på gin. Josés Word er en spennende drink med kraftige smaker og undertoner av røyk.

20 ml Los Tres Toños Resposado
20 ml Maraschino kirsebærlikør
20 ml grønn Chartreuse urtelikør
20 ml Lemonade

Shake alle ingrediensene på is og sil over i et avkjølt kupé-glass.

Vel bekomme!