Vin til vilt

Det er mye å glede seg til når høsten gjør sitt inntog. Skogen bugner av bær og sopp, epler og gråpærer er klare for å plukkes og ferskt viltkjøtt fyller bordene i hjem over hele landet. Spennende smaker erketypisk for det norske kjøkken dominerer helgemiddagene og kosen skrus opp til maksnivå når reinsdyr, hjort og tiur blir servert til forventningsfulle gjester. Det eneste som gjenstår for et vellykket måltid er rødvinen, og den kan ikke være hvilken som helst.

En god rødvin skal komplimentere, ikke dominere

Det sier seg selv at en råvare med så mye smak og karakter som viltkjøttet, må kombineres med en rødvin som kan måle seg med dets kvaliteter. En god rødvin skal som kjent komplimentere og fremheve smakene i en matrett, ikke overkjøre eller dominere.

Vi er så heldige å ha flere typer kjøtt å velge mellom når viltsesongen starter, og alle har de kjente smaksnotatene og karaktertrekkene som kjennetegnes med førsteklasses norsk viltkjøtt. Det vil dermed ikke si at én rødvin passer til alt. Derfor skal vi geleide deg så godt det lar seg gjøre i havet av rødvin, slik at viltmåltidet du har planer om å tilberede blir en suksess.

Vin til reinsdyr

Reinsdyrkjøtt er et mørt, smaksrikt og sødmefylt kjøtt. Det har et lett viltpreg og en rund og krydret smak. Med et gjennomsnittlig fettinnhold på rundt fire prosent er kjøttet svært magert, og vinen som serveres til må ha kvaliteter som tar hensyn til dette.

Til villrein vil derfor en frisk og fruktig rødvin passe godt. Faustino Icon og Greppone Mazzi Brunello di Montalcino har begge aroma av mørke bær og krydder, og er fruktige viner med myke tanniner. Myke tanniner er viktig i en rødvin som skal serveres til magert kjøtt – tanniner kan nemlig få magert kjøtt til å virke tørt, og det ønsker vi ikke.

Vin til elg

Elgkjøtt har en svært mild viltsmak og kan minne om oksekjøtt med en god del mindre fett. Kjøttet har en dyp og rund smak, men kan i visse tilfeller oppleves som tørt. Også her er derfor viner med bløte og balanserte tanniner avgjørende. På grunn av den milde viltsmaken vil også tilbehøret ha mye å si for hvilken vin som skal serveres til.

Elgkjøtt passer godt til fruktige viner med duft av modne frukter og krydder. Faustino I og Cecilia Beretta Ripasso er fyldige rødviner som vil komplimenterte både elgkjøtt tilhørende tilbehør.

Vin til rype

Rype har det mest smaksrike kjøttet i viltkategorien. Kjøttet er i motsetning til kylling og kalkun mørkt, og har en tydelig og konsertert smak. Som annet viltkjøtt er også rypekjøtt magert. Rypekjøttet gjenspeiler faunaen den lever i, og man kan dra kjensel til dufter og smak av skogbunn, bær og lyng. Viner med konsentrert aroma av mørk frukt passer derfor utmerket til et mørt rypebryst. Ruffino Riserva Ducale Oro er en passende partner til rypekjøttets sødmegrad og karakteristiske smak.

Vin til tiur og orrfugl

Tiur og orrfugl har også et svært smaksrikt kjøtt, men med en mer avrundet smakskarakter enn rype. Som rypen gjenspeiler også tiur og orrfugl faunaen de befinner seg i. Kjøttets tekstur er noe grovere enn rype, da særlig i tiuren, og en rødvin med mer modne tanniner passer derfor godt her. Brunel Domaine Les Cailloux Chateauneuf du Pape er en fyldig og konsentrert rødvin med aroma av mørke bær, urter og krydder som fremhever kjøttes egenart.

Vin til hjort

Hjortekjøtt er noe mer smaksrikt enn elg og har en rund og krydret viltsmak. Det er et svært anvendelig kjøtt som både kan stekes, grilles og brukes i gryteretter. Hjortekjøttet er et delikat, mørt og mørkt viltkjøtt som gjør godt av å kombineres med faste og komplekse viner med aroma av bær og krydder. Signature Series Cotes du Rhone er en dyp, kompleks og fruktig rødvin med god konsentrasjon og lengde som gjør seg svært godt sammen med en mør hjortebiff som har godgjort seg på grillen.

Vin til rådyr

Rådyr er det minste hjortedyret og gir kjøtt med avslepen viltsmak. Hjorten spiser bær som bjørnebær, bringebær og blåbær, som gjør at fyldige rødviner med hint av mørke bær blir et naturlig valg. Speri Amarone og Speri Appassimento har begge delikate og intense aromaer av kirsebær, moreller og blåbær, samt hint av urter og sjokolade. Vinene er faste og friske med en lang og rund ettersmak, noe som passer ypperlig med rådyrkjøttets smaksnotater.