Amadeus spår fem viktige reisetrender -	Slik påvirker teknologien reisingen vår i 2020

Amadeus spår fem viktige reisetrender - Slik påvirker teknologien reisingen vår i 2020

Et nytt tiår ligger foran oss, og med det følger nye trender og innovasjoner i reiselivsbransjen. Amadeus har spådd hva som blir årets viktigste teknologitrender innen reiseliv. VR og talestyring er to områder som dominerer.

1. Talestyring revolusjonerer
Det er svært sannsynlig at talebasert interaksjon vil spille en stor rolle i fremtiden, fordi det akkurat nå pågår en stor omstilling fra menneskelig til databasert aktivitet. Dette merker vi allerede på flere områder i hverdagen i form av taleassistenter i hjemmet og på mobilen. Nå er denne teknologien også på full fart inn i reiselivsbransjen, noe som fremfor alt vil ha stor innvirkning på kundeopplevelsen.

2. Superapper blir mer populære
Superapper er en trend som vokser seg stadig sterkere. En superapp er en applikasjon (app) som består av flere apper i én, noe som betyr at brukeren blant annet kan være aktiv på sosiale medier, handle, bestille mat eller taxi, kjøpe billetter, bestille overnatting og mye annet, uten å måtte bytte mellom forskjellige apper. Vi kan dessuten forvente oss en videreutvikling av apper og annet innhold til mobilen, med tanke på at 5G-nettverket blir stadig mer utbredt i 2020.

3. Virtuelle reiser blir mer vanlig
Virtuell virkelighet (VR) kommer også til å spille en stadig større rolle i reiselivsbransjen. Etter hvert som VR-hodesett blir rimeligere, vil reiseselskapene begynne å bruke VR i større grad enn tidligere, først og fremst for å markedsføre destinasjonene sine. Dette vil også kunne bidra til at personer som ikke har mulighet til å reise, likevel kan få en reiseopplevelse.

4. Teknologi blir avgjørende for å øke kundelojaliteten
Teknologi vil være en viktig faktor for reiseselskapene i arbeidet med å skape lojale kunder. Reiselivsbransjen blir nødt til å investere i teknologi som gjør det mulig å knytte seg tettere til kundene og samtidig holde kostnadene for å skaffe nye kunder nede.

5. Menneskelig kontakt fortsatt viktig
Samtidig som teknologien vil levere revolusjonerende løsninger for kundeservice og for å kunne forutse atferd og eventuelle problemer, ønsker de reisende fortsatt menneskelig kontakt. Reiseselskapene må derfor opprettholde balansen mellom automatiserte løsninger og personlig kontakt for å kunne tilby den beste kundeopplevelsen.

Se hele trendanalysen til Amadeus her.

Amadeus' løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog.

Vi har utviklet vår teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen gjennom mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er vi med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land.

Med 16 000 ansatte på 70 kontorer over hele verden har vi både et globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markedene der kundene trenger oss.

Vi er her for å skape fremtidens reiser, og vi arbeider hele tiden for å utvikle bedre teknologi som skaper bedre reiseopplevelser.

Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC.

For mer informasjon om Amadeus, gå til www.amadeus.com