VERDIG MOTTAKER: Guren Hagen ble feiret som mottaker av Vidar Sandbecks kulturpris torsdag kveld. (Foto: Stine S. Skjæret/Anno)

- Har sluttet å drømme om Amerika

Nær, personlig, engasjert og ydmyk. Guren Hagen var i storslag da han mottok Vidar Sandbecks kulturpris "Regnbågåbrua" i Åmot kulturhus torsdag kveld. Lørdag sendes prisutdelingen med påfølgende intimkonsert på nettet under Digitale Sandbeckdager 2020.

- Det er en spesiell tid vi lever i. En ting er korona'n. Noe annet er at det er uro i et land vi liker å si vi er like, og allierte med. Vi må velge våre ledere med omhu. Jeg drømte en gang om Amerika. Jeg drømmer ikke mer.

Slik introduserte Guren Hagen "Gjedde i sivet" - en av visene som beviser at han er en artist og låtskriver som klarer kunsten å videreføre norsk visetradisjon og samtidig la seg inspirere av amerikansk country. Under intimkonserten han og pianist Vegar Ellevseth holdt etter prisutdelingen, tok Hagen fram både egne låter og - selvsagt - sine tolkninger av Sandbeck.

- Godt å bli sett av sine egne

Artisten fra Rendalen hadde ikke vanskelig for å finne ordene da Sandbeckstiftelsens leder, Synnøve Sakura Heggem, spurte hva det betyr å få en slik pris.

- Det betyr at dine egne ser deg. De som kan det du driver med. Det er en viktig anerkjennelse. Og når jeg samtidig observerer i sosiale medier at det er veldig mange som synes det er stas at jeg får prisen, ja da må jeg jo være veldig fornøyd!

Hagen har en lang artistkarriere bak seg, med blant annet seks plateugivelser på Grammofon. Og nettopp plateselskapet med Øyvind Sauarlia i spissen var av de som ble trukket fram i takketalen - etter mor, far og kona Bente.

-  Ingenting skjer uten at man har gode folk rundt seg. Jeg har vokst opp i et hjem fylt av ord og toner. Og fra den dagen a' mor kom hjem fra bytur med ei Beatlesplate til oss unga, ja, da visste jeg at det var musikk jeg skulle drive med, sa Hagen, som også fortalte at kona Bente er Norgesmester i venting, - på artistmannen som har reist mye jobben og ofte vært borte flere uker i strekk.

Fortellinger fra et artistliv

Intimkonserten var krydret med anekdoter fra Hagens liv, som alle var med å forklare hvilken artist og verdig prisvinner som stod på scenen foran den korona-begrensede forsamlingen. Tilstede var representanter fra de fire partene som ordfører i Åmot, Ole Erik Hørstad, trakk fram og takket for at kulturarven etter Vidar Sandbeck tas vare på; familien til Vidar (representert blant annet med kona Målfrid og barnebarnet Ingunn), Sandbeckstiftelsen, Åmot kommune, og ikke minst Anno museum med nytilsatt Sandbeckansvarlig Kristine Lundsbakken i spissen.

Sistnevnte er foruten museumsarbeider sanger, og stemte i en vakker duett med prisvinner Guren Hagen i avslutningsnummeret "Vakre du". Og helt tilslutt stemte både de og publikum i en allsang som passer like godt tidlig i juni som måneden før - Menuett i mai.

Fela til Sandbeck

Under arrangementet ble, som vanlig under Sandbeckdagene, Vidar Sandbecks fiolin overrakt til en ny "eier" for det neste året. Instrumentet ble gitt i gave til kommunen fra familien, og hvert år får en av Kulturskolens lovende fiolinister ha fela i sin varetekt. Det var lett å se at Andrea Vold Olsen, hadde rukket å bli svært glad i instrumentet det siste året. Øynene til den nye "eieren", Inga Haugland, glitret da hun fikk den gjeve fiolinen i hendene.

Arrangementet vises på nettsiden vidarsandbeck.no og på facebook lørdag 6. juni kl 18.

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 23 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.

Kristine Lundsbakken

Formidler Anno Glomdalsmuseet/Vidar Sandbeck Vidar Sandbeck 97 08 95 04