GLADNYHET FOR MUSEENE I HEDMARK: Kommunikasjonssjef Stine S. Skjæret (f.v.), avdelingsdirektør ved Domkirkeodden, Magne Rugsveen, adm.dir. i Anno Sven Inge Sunde, stortingsrepresentantene Tor André Johnsen og Kristian Tonning Riise, avdelingsdirektør

Jubler for kulturmillioner til Anno på statsbudsjettet

Det ble jubel og glede ved alle Annos museumsenheter i Hedmark da Statsbudsjettet for 2019 ble lagt fram kl 10 i dag. Like etter kom stortingsrepresentantene Tor André Johnsen og Kristian Tonning Riise på besøk og formidlet gladnyheten personlig:

Anno - Museene i Hedmark (Anno museum AS) får tildelt kr 11 mill, med et forslag på total bevilgning på kr 90 mill, på posten for Nasjonale kulturbygg da Statsbudsjettet for 2019.

- Å få bygget Anno Dokumentasjonssenter med fellesmagasin har vært Annos viktigste strategiske prioritet de siste 8 årene. Det er utrolig gledelig at vi nå blir i stand til å oppbevare Hedmarks rike kulturarv på beste måte for fremtiden, sier adm.dir. Sven Inge Sunde.

Sunde takker Hedmark fylkeskommune, som allerede i 2016 sikret den regionale andelen av prosjektet ved å bevilge 20 mill, med intensjon om ytterligere 15 mill ved fullfinansiering, og selvfølgelig Regjeringen som ved årets bevilgning har innsett alvoret i situasjonen for Hedmarks kulturarv. I tillegg takker han alle kommunene i Hedmark for positive signaler, og kan love følgende:

- Når Anno Dokumentasjonssenter med fellesmagasin er bygget vil vi kunne si at de over 170 000 gjenstandene som inngår i samlingene blir tatt godt vare på.

Sunde og de ansatte i Anno sender også sine tanker til tidligere adm.dir. Harald Jacobsen, som dessverre ikke får oppleve realiseringen av prosjektet han brant og jobbet så hardt for i mange år.

Dokumentasjonssenteret skal bygges på Glomdalsmuseet i Elverum, og oppføres i massivtre, med klima- og avgasskontroll som sikrer best mulig bevaring av gjenstandene. Massivtre er valgt blant annet fordi det gir god sikring, miljøgevinst gjennom klimanøytral bygningsmasse og stor driftssikkerhet. Dessuten bygger valget opp under statlige, regionale og lokale satsinger på bruk av tre, en råvare som også preger vår kulturhistorie.

Foruten bevilgningen til nasjonale kulturbygg, kan Anno glede seg over følgende i Statsbudsjettet:

• Generell økning i drifttilskuddet på kr 1,4 mill, noe som tilsvarer 2,2 % og dermed vil dekke pris- og lønnsveksten uten avkorting.
  • Videreføring av kr 1,85 mill til Anno Norsk skogmuseum gjennom NVEs museumsordning.

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 23 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.