Fylkesmann og styreleder Knut Storberget avlsuttet Hamar middelalderfestival i Hamardomen på Anno Domkirkeodden søndag kveld - og åpnet samtidig Kirsten Flagstad festival. (Foto: Magnus S. Holte/Anno)

Publikumsrekord: ​Middelalderfest for 9495!

Hele 9495 besøkende tok turen til Hamar Middelalderfestival i år! Det er 400 flere enn i fjoråret, og dermed føyer 2019-festivalen seg inn som et av flere med publikumsrekord de siste årene.

Festivalen har vokst jevnt de siste årene, både i omfang og publikumstilstrømning, og er det desiderte høydepunktet i museumsprogrammet til Anno Domkirkeodden.

Over 150 frivillige legger ned et stort antall timer for å holde festivalhjulene i gang på Hamar i juni hvert år. Årets tema var pest og kolera, noe som brakte mange skuelystne til festivalen. Til sammen er omtrent 1000 mennesker i sving for å holde festival over tre dager; markedsdeltakere og andre aktører, artister, frivillige og museumsansatte.

- Lørdag var helt magisk, med nærmere 5500 besøkende – og med strålende vær sydet det av liv over hele Domkirkeodden, forteller en fornøyd festivalsjef, Ranveig Nordbryhn ved Anno Domkirkeodden.

Høydepunkter i kø

Høydepunktene står i kø under en slik festivalhelg. Tradisjonsrike programposter som prinsesse- og ridderskole, og ikke minst det historiske slaget mellom biskopens bondehær og Kongens soldater, er alltid populære. Dessverre tapte Hamars krigere årets slag, så i år ble skatten ble drevet inn fra Kongens menn.

Av årets nyheter kan nevnes «Fabula Silvestri» en visuell, flott forestilling i et fullsatt Hamardomen lørdag kveld. Forestilling var full av helter og heltinner, masker og mystiske vesener, musikk, ild og dans. Dette var første gang forestillingen ble spilt i Norge.

For første gang ble det også arrangert en internasjonal ridderturnering under festivalen. Norske riddere forsvarte Norges ære i dyst mot utøvere fra Sverige, England, Nederland og Australia! Den engelske deltakeren organiserer faktisk selv Englands største ridderturnering.

Fra en festival til en annen

Hamar Middelalderfestival ble avsluttet søndag ettermiddag, samtidig som Kirsten Flagstad festival ble åpnet. Dette ble markert i en felles avslutnings- og åpningskonsert. Forestillingen ble en unik opplevelse med musikk fra middelalderen og klassiske sanger med tema fra samme tidsepoke. Medvirkende var Tone Østlis barnekor, Canardus Horribilis, og solistene Tone Østli, Ingunn Kilen og Dagfinn Andersen. Dorina Komani akkompagnerte. Til slutt kunne fylkesmann i Innlandet og styreleder i Anno, Knut Storberget, takke av en festival før han høytidelig åpnet den neste!

- Tusen takk til alle som har deltatt, ikke minst de frivillige og publikum. Sammen lager vi utallige gode opplevelser og en festival som får mange gode tilbakemeldinger, avslutter festivalsjef Nordbryhn.

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 23 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.