Apollo tar bort utflukter hvor dyr kan lide overlast

Apollo har stoppet flere av selskapets utflukter som involverer dyr, og hvor dyrene kan lide overlast. I første omgang berører dette 16 elefantutflukter i Asia. I samarbeid med World Animal Protection gjør Apollo en gjennomgang av alle selskapets utflukter som inkluderer dyr.

Initiativet er et resultat av arbeidet med bærekraftig turisme og et sterkt engasjement for dyrevelferd både internt hos Apollo, og hos Apollo sine kunder. For å være en pådriver i dette arbeidet har Apollo, som første reisearrangør, startet et samarbeid med World Animal Protection, og innført strengere etiske retningslinjer til leverandørene av utfluktene. Totalt 16 elefantutflukter av 21 er tatt ut av programmet med umiddelbar virkning.

• - Vi har tatt et lite skritt – men i riktig retning sier Helen Begby, kommunikasjonssjef for Apollo Norge. I løpet av 2015 vil vi gå gjennom samtlige utflukter vi har i programmet som involverer dyr. Vi ønsker ikke å samarbeide med leverandører av utflukter hvor dyr ikke har det godt. Det er også viktig at vi kan bidra til å gjøre alle som reiser med oss oppmerksomme på dette, slik at hver og en kan gjøre et bevisst valg. Selv om Apollo trekker seg ut, vil tilbudet på reisemålet likevel være der poengterer Begby.

Apollo jobber aktivt for bærekraftig turisme, og dyrevelferd er en del av dette. I flere år har selskapet engasjert seg i lokale prosjekter ute på reisemålene som jobber lokalt for vern av dyr. Dette har også gitt muligheten for Apollos reisende å kunne bidra direkte til gode lokale initiativ for dyrevelferd.

• - Nå håper vi vårt samarbeid med World Animal Protection, og det vi gjør i kjølevannet av dette kan skape en bevisstgjøring og et engasjement hos alle som reiser med oss og våre samarbeidspartnere sier Helen Begby.

• utflukter
  • dyrevern
  • dyrevelferd

Selskapet er kåret til Norges beste charterarrangør av en samlet reiselivsbransje under Grand Travel Award i 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014. Apollo Reiser tilhører den nordiske delen av konsernet som heter Kuoni Nordic og inkluderer turoperatørene Apollo, Falk Lauritzen, Krone Golf, Golf Plaisir og Lime Travel, samt flyselskapet Novair.