Vi vender tilbake til Hellas

Hellas har lenge vært blant nordmenns sommerfavoritter. Reiseglade nordmenn er allerede i gang med å bestille sine favoritter til neste års ferie, melder Apollo.

Nordmenn strømmet til Hellas i sommer, og neste år ser ikke ut til å bli noe unntak. Med 25 reisemål og drøyt 670 hotell, har Apollo det største og bredeste tilbudet til Hellas.

- Vi ser tydelig at Hellas er førstevalget for veldig mange nordmenn, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Det er med stor kjærlighet og gjensynsglede nordmenn reiser til de greske øyene, i følge Begby. Ofte ligger hotellene rett på stranden, og man tilbringer ferien i hyggelige miljøer og med mye god lokal mat.

- I Hellas finner vi de gode ferieopplevelsene med mange små, koselige hotell og gode matopplevelser.  Dominansen av all-inclusive- konsepter i mange ferieland, gjør at de lokale matopplevelsene man finner i Hellas nærmest har blitt et knapphetsgode, sier hun.

Nytt skjærgårdscruise i Kroatia

En annen norsk feriefavoritt er Kroatia. Her finner man også små hotell på stranden som er populære. Cruise i den Kroatiske skjærgården er også et av tilbudene Apollo har hatt i programmet  noen år. Neste sommer tilbyr selskapet cruise både fra Split og Dubrovnik. Fra Dubrovnik vil gjestene være med en helt ny 5-stjerners  båt, M/S Splendid. Denne båten har 19 lugarer, alle med aircondition.

- Dette er en ideell måte å oppleve de vakre øyene utenfor Kroatias kyst på. Frokost og lunsj er inkludert i prisen – og så rusler man i land på kvelden og spiser middag på egenhånd, sier Begby,

Ferie skal være ferie

Fremdeles er etterspørselen etter wifi-tilgang på hotellene stor. Apollo opplever imidlertid en gryende trend  - mange ønsker å kunne koble helt ut når de er på ferie.

- Kvalitetstid med våre nære og kjære er kanskje det viktigste for oss når vi reiser på ferie.  At både mann og barn sitter fordypet i mobil og ipad både ved bassenget og under middagen, er noe mange kanskje ikke helt er fornøyd med, sier Begby.

Nordmenn er blitt vant til å være på og tilgjengelige hele tiden, også i feriedagene. Dette kan resultere i et behov for digital detox, noe Apollo tror vi vil se mer av i tiden som kommer.

- Vi vender nok mer om mer tilbake til den lille badeviken som ikke har wifi, og hotell uten nettilgang blir en ny form for luksus, sier Begby.

Flere nye hotell med treningsfasilteter

Apollo har stor suksess med trenings-resortet PlayitasFuerteventura. Der er alt lagt til rette for å kunne kombinere trening og ferie. Nå presenterer reiseselskapet en rekke nye hotell med gode treningsfasiliteter.

- Ferier med gode treningsmuligheter har vært en klar trend de siste årene. Nærmere en tredjedel av oss vil trene også når vi har ferie. Apollo har nye treningshotell i Tyrkia, på Mallorca og på Rhodos, forteller Begby.

• sommerferie
  • nyheter 2014

Apollo er Norges nest største turoperatører med 360 000 passasjerer årlig, og er siden 1.januar 2001 et heleid datterselskap til det Sveitsiske reisekonsernet Kuoni.

Selskapet ble kåret til Norges beste charterarrangør av en samlet reiselivsbransje under Grand Travel Award i 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013 . Apollo Reiser tilhører den nordiske delen av konsernet som heter Kuoni Nordic og inkluderer turoperatørene Apollo, Falk Lauritzen, Krone Golf, Golf Plaisir og Lime Travel, samt flyselskapet Novair.

Kuoni Nordic har nærmere 900 medarbeidere og totalt 1.000 000 reisende til reisemål over hele verden. I Norge har Apollo kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim. I 2012
omsatte Apollo Norge for 2,3 milliarder kroner.