Finn nærmeste hjertestarter - Apotek 1 vil redde liv med nytt register

Pressemelding   •   feb 15, 2013 12:07 CET

Ingen vet når eller hvem som kan bli rammet av hjertestans. Men alle kan få vite hvor den nærmeste registrerte hjertestarteren befinner seg. Apotek 1 lanserer derfor i samarbeid med LHL et hjertestarteregister som skal gi rask informasjon om hvor nærmeste hjertestarter befinner seg.

Registeret blir tilgjengelig både på nett og i Apotek 1 sin app for iPhone og Android.

Årlig rammes omkring 2500 personer av hjertestans utenfor sykehus i Norge. Disse er avhengig av umiddelbar hjelp om livet skal reddes. Det finnes ingen oversikt over hvor mange som årlig reddes av hjertestartere.

Lite informasjon

Mange har ytret ønske om en anvendelig oversikt over hvor hjertestartere befinner seg slik den nye appen nå legger til rette for. Ønskene har særlig kommet opp i kjølvannet av hendelser på ulike idrettsarenaer. Det er generelt lite tilgjengelig informasjon om hvor mange hjertestartere som finnes her i landet, og ikke minst hvor de befinner seg.

- Når man vet hvor viktig det er at hjelpen kommer raskt ved hjertestans, mener vi det er en god start å vite hvor nærmeste hjertestarter befinner seg, sier kommunikasjonssjef Hilde Dreveland i Apotek 1.

Nå oppfordrer Apotek 1 som står bak tjenesten, alle som disponerer en hjertestarter til å registrere den på www.apotek1.no/hjertestartere-i-norge.

Høye forventninger

Bedrifter, kjøpesentre, flyplasser, treningssentre, idrettslag og andre oppfordres til å sørge for at hjertestarterne registreres slik at de kan være til hjelp for flere enn dem som i utgangspunktet vet hvor utstyret befinner seg. Kartreferansen utstyret registreres på, danner sammen med telefonens GPS-teknologi basis for identifisering av nærmeste hjertestarter.

- Vi har høye forventninger til at de som har anskaffet slike potensielt livreddende apparater som hjertestartere er, faktisk ønsker at den skal gi trygghet for flest mulig, sier Drevland.

Nettsiden er nå åpen for registrering av hjertestartere, og Apotek 1-appen kan også lastes ned fra AppStore og i Google Play fra 18. februar.

Apotek 1 samarbeider med LHL for at flest mulig av landets hjertestartere skal bli registrert i løsningen.

Hjertestarter – livreddende hjelpeverktøy

En hjertestarter tolker hjertets elektriske rytme gjennom to elektroder som festes på brystet til pasienten. Hjertestarteren analyserer hjertebevegelsene og gir beskjed om hvorvidt og når elektrisk støt eventuelt bør gis.

Drevland presiserer at sjansen for å overleve hjertestans reduseres kraftig for hvert minutt som går uten at hjerte- og lungeredning påbegynnes. Vitale organer kan allerede etter fem minutter få varige skader av oksygenmangel.

Hjerte- og lungeredning med kontinuerlig og vekselsvis 30 brystkompresjoner og 2 munn til munn innblåsninger til hjertestarter eller ambulanse er på plass øker sannsynligheten for å overleve drastisk.

Apotek 1 er landets største og ledende apotekkjede, og har i dag over 280 apotek spredt over hele landet. Vår ambisjon er å være best for våre kunder. Et av våre viktigste fortrinn er at vi er flinke til å gi kundene nyttige råd og tips - som de har behov for og tillit til. Vi er kunnskapsrike, har stor faglig tyngde og oppdaterer vår kunnskap for å kunne formidle råd og produktkunnskap på en best mulig måte.

Våre verdier er at vi skal være pålitelige og engasjerte medarbeidere, som viser respekt og diskresjon i vårt arbeid. Vi i Apotek 1 ønsker å være en viktig faktor i helsetjenesten. Hos oss skal kundene få inspirasjon og bli motivert til å ta vare på egen helse. Vi skal være blide, imøtekommende og gi god service.

Kommentarer (0)