Har du type-2 diabetes uten å vite om det?

Har du type-2 diabetes uten å vite om det?

Over 350 000 nordmenn har i dag type 2-diabetes, og tallet øker hvert år. Dessverre er det bare ca halvparten som vet at de har denne diagnosen. I tillegg er mange i faresonen for å utvikle denne sykdommen. Anslagsvis 1 av 10 nordmenn har diabetes type 2, eller står i faresonen for å utvikle dette uten å vite om det. Type-2 diabetes er i ferd med å bli en av hovedutfordringene for norsk folkehelse!

Mandag 14. november er det igjen klart for markeringen av Verdens Diabetesdag. I år fokuserer vi på viktigheten av å undersøke om man selv har en risiko for å utvikle type-2 diabetes.
- Vårt mål på diabetesdagen er å sette fokus på diabetes som sykdom, og også hjelpe så mange som mulig til å avdekke om de har en risiko for å utvikle diabetes, sier kommunikasjonssjef og farmasøyt Hilde Drevland som anbefaler alle å teste om de har risiko for å utvikle diabetes.

Hvis du føler at du har en del ubesvarte spørsmål angående diabetes kan du også sende inn ditt spørsmål til tjenesten ”Spør Apotek 1”. Mandag svarer Dr. med. Jan Bertil Eggesbø på dine spørsmål. Jan Bertil Eggesbø er spesialist i indremedisin og nyresykdommer og har lang erfaring med behandling av både type 2- og type 1-diabetes.

Fokus på diabetes i alle Apotek 1

I samarbeid med Diabetesforbundet ønsker vi i Apotek 1 hjertelig velkommen til både å teste seg selv for diabetesrisiko, og å måle blodsukkernivået ditt på et av våre 259 apotek. Vi vil også kunne svare på spørsmål du måtte ha om blodsukkernivået ditt, og hvordan du kan redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2.

Hvorfor bør man teste seg for diabetesrisiko?

Det er flere grunner til at man kan utvikle diabetes. Type 2. Hos noen skyldes diabetes arv, hos andre er livsstil den utløsende faktoren.

- En utfordring er at symptomene på diabetes type 2 kan utvikle seg langsomt, og man kan gå i flere år uten egentlig å merke at noe er galt. Ubehandlet diabetes kan føre til en rekke komplikasjoner som hjerteinfarkt og hjerneslag og nyresykdommer. Jo tidligere du oppdager diabetes, eller blir kjent med risikoen for å utvikle sykdommen, desto bedre er utsiktene for å hindre eller begrense utvikling av eventuelle komplikasjoner, forteller Drevland.

– Vi i Diabetesforbundet håper at mange vil teste sin diabetesrisiko og måle sitt blodsukkernivå på Verdens diabetesdag. Er du i risikosonen for å utvikle type 2-diabetes, er det viktig å vite om dette for å få snudd utviklingen i tide. Og det sier seg selv at å få stilt en eventuell diagnose, er helt nødvendig for å kunne mestre en så alvorlig sykdom som type 2-diabetes faktisk er, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Diabetesinformasjon på www.apotek1.no

Har du ikke muligheten til å komme innom oss på apotekene? Du kan likevel undersøke risikoen for å utvikle diabetes type 2. På www.apotek1.no/temaer/diabetes finner du mye nyttig informasjon, og du kan også ta en online diabetesrisikotest. Den kan avsløre om du har en økt risiko for å utvikle diabetes.

Les mer om diabetes på www.diabetes.no eller www.apotek1.no/temaer/diabetes!

Apotek 1 er landets største og ledende apotekkjede, og har i dag over 250 apotek spredt over hele landet. Vår ambisjon er å være best for våre kunder. Et av våre viktigste fortrinn er at vi er flinke til å gi kundene nyttige råd og tips - som de har behov for og tillit til. Vi er kunnskapsrike, har stor faglig tyngde og oppdaterer vår kunnskap for å kunne formidle råd og produktkunnskap på en best mulig måte.