Linie "The Journey" – prestisjetung kåring

Linie "The Journey" er en internasjonal cocktail konkurranse, hvor bartender rundt om i Europa kjemper om den prestisjetunge førsteplassen, -og i helgen var det duket for den norske finalen.

Historien om LINIE startet i 1805 med den bemerkelsesverdige reisen til Indonesia. Det ble da oppdaget at på reisen til den andre siden av jorden, hvor akevitten krysset ekvator to ganger, fikk akevitten en avrundet smak. Premisset for Linie "The Journey" er å skape en cocktail med Lysholm Line akevitt som hovedkomponent. Videre skal cocktailen hente inspirasjon fra et av landene langs Lysholm Linie Akevitt sin globale reise, nærmere bestemt; Norge, Tyskland, England, USA, Panama, New Zealand, Australia, Singapore, Kina, Korea, Japan og Mexico.

Med innledende runder i henholdsvis Tyskland, Danmark, Sverige og Finland, var det Norges-finalen som stod for tur søndag 13. mai. Av trettisyv innsendte forslag var det åtte personer (cocktail-guruer/bartendere) som i helgen kjempet om en plass i den prestisjetunge internasjonale finalen. Den går av stabelen i Oslo 27. august.

Juryen, bestående av Truls Thomsen, Monica Berg, og Ingrid Elisabeth Skistad, vektet fire kriterier: Utseende, smak, historie, og ikke minst originalitet.

-Bartenderne presenterte spennende historier og kreative cocktails for oss i juryen. Det er tydelig at de har et brennende engasjement for bartenderyrket, Lysholm Linie og konkurransen», forteller Skistad.

I fjor var det svenske Yvonne Tran som stakk av med seieren, med sin cocktail «Head in the Clouds». I år er det Max Verrier og Odd Fjeldsgaard Rasmussen som skal kjempe om gull i den internasjonale finalen.

Max Verrier, Head Bartende på Ism, Oslo.
Cocktail: Haust

«Naust er et sted hvor man gir seg ut på nye eventyr ikke så alt for langt hjemmefra. Det er et sted der nye tradisjoner og opplevelser blir skapt i tråd med, -og tilknytting til, naturen. Naturen og været i Norge kan ofte virke litt “hardt” for turister og utenlandske tilflyttere. Nordmenn, der imot, beskriver været som "friskt", og det er nettopp dette min cocktail representerer. Kjennskap til lokale, naturlige ingredienser, med en forfriskende følelse, akkurat som været. Vår elskede Lysholm Linie Akevitt har reist jorden rundt, og kommer tilbake til oss modnet, så jeg bruker lokalehøstede ingredienser for å bringe surhet og søthet til cocktailen og et snev av sherryvin for å legge vekt på aldring. Smaken til denne cocktailen skal være lett og gjenkjennbar, og ment å nytes av både akevitt-elskere og nybegynner, det hele handler om enkelhet», Verrier.

Odd Fjeldsgaard Rasmussen, Bar Manager på Lukket Selskap, Bergen.
Cocktail: Charter Line

«Denne cocktailen er basert på nordmenn og deres ferd til varmere klima, syden. Mange nordmenn pakker med seg norsk mat og drikke når de reiser utenlands, da spesifikke produkter ikke er tilgjengelige i syden. Forskning fra 2014 viser at de 3 mest populære produktene nordmenn tar med til syden er kaffe, knekkebrød og brunost. Min cocktail bygger på disse produktene», Rasmussen.

- Det ble valgt ut to verdige kandidater som skal representere Norge i den internasjonale finalen. Begge finalistene utviste stor kreativitet og gode fortelleregenskaper i sine cocktails, Skistad.

27. august er det duket for finale, og deltakere fra rundt om i Europa vil gjeste hovedstaden for å kampen om det prestisjetunge førsteplassen. Vinneren av Linie "The Journey" får muligheten til å utvikle sin egen norske fatmodnede akevitt i samråd med Arcus sin Master Blender Ivan Abrahamsen. Den ferdigblandede akevitten vil så legge ut på den samme reisen Lysholm Linie Akevitt har gjort i alle disse årene.

• akevitt
  • konkurranse