Årets Gilde Juleaquavit – En historie om kjærlighet til norsk matkultur

Årets Gilde Juleaquavit er den 31. i rekken, men den første signert av Master blender Ivan Abrahamsen etter at Halvor Hauch ga fra seg stafettpinnen i fjor. Designet viser samspillet mellom tradisjon og innovasjon, inspirert av den skandinaviske vinteren og tradisjonelle juleforberedelser.

Fast følge til julematen

Akevitten tilberedes gjennom den unike solerametoden: Hvert år spares en andel juleakevitt som benyttes som base for neste årgang. På den måten vil Gilde Juleaquavit alltid inneholde dråper fra alle tidligere årganger.

Historien til Gilde Juleaquavit er historien om 31 år med kjærlighet til norsk matkultur. Dette er en smaksrik og velkomponert akevitt som egner seg utmerket til tradisjonell julemat. Årets Gilde Juleaquavit har et tydelig innslag av fataromaer som karamell, kaffe, toffee, og mørk sjokolade. Krydderpreg av sitrus, karve og anis, og noter av hetvin med sherry og tørket frukt.

Årets Gilde Juleaquavit er en god allround akevitt som passer ypperlig til det meste av julemat, men kanskje aller best til Svineribbe, forteller Master Blender i Arcus, Ivan Abrahamsen.

Årets design

Helt grunnleggende er dagens jul en feiring av «de varige verdier» – av tradisjon, familie, nestekjærlighet og ettertanke. Årets design er en hyllest dette. Julen minner oss på at vi må huske å ta vare på og bry oss om hverandre. Motivene på flasken er i så måte et symbol på akkurat dette. Illustrert gjennom tradisjonelle elementer vi gjerne forbinder med jul, som julenek og dompapen, og firkløver, som igjen er kjennetegn på generøsitet, hell, lykke og varme.

Om Gilde Juleaquavit

Gilde Juleaquavit ble lansert for første gang i 1988. Gilde Juleaquavit er den originale juleakevitten; et trygt valg, men med en litt mer moderne stil enn de tradisjonelle akevittene. Hvert år spares en andel Juleaquavit som benyttes som base for neste årgang. På den måten vil Gilde Juleaquavit alltid inneholde dråper fra alle tidligere årganger.

Akevitt er definert som et brennevin med hovedaroma fra karve og/eller dillfrø. Akevitt skal inneholde minimum 37,5 volumprosent alkohol, og spriten kan fremstilles av korn, poteter eller andre jordbruksprodukter. I dag er det de nordiske land og Tyskland som fremstiller akevitt. Norsk akevitt skiller seg fra andre nordiske og tyske akevitter ved at den er produsert av potetsprit, og lagret på gamle sherryfat.

• Gilde Juleaquavit 2018 100 cl. Kr. 569,00 (varenr: 165101)
  • Gilde Juleaquavit 2018 70 cl. Kr. 399,90 (varenr: 1230201)
  • Gilde Juleaquavit 2018 50 cl. Kr. 304,90 (varenr: 165102).

Visste du at: I 1988 ble den første juleakevitten lansert. Det ble produsert cirka 120.00 liter. Omtrent halvparten ble solgt og resten gikk inn i neste års juleakevitt. Dette blir starten på solerametoden som holder stand den dag i dag.

• jule akevitt
  • juleakevitt
  • årets juleakevitt
  • gilde juleaquavit
  • juledram
  • svineribbe
  • ribbe
  • akevitt til ribbe
  • juleaquavit
  • tradisjon
  • julemat
  • jul
  • akevitt

Arcus er et ledende nordisk merkevareselskap innen vin og brennevin. Selskapet er verdens største produsent av akevitt, og har sterke markedsposisjoner innen vin og brennevin i hele Norden.