De ultimate påskeakevittene

Påsken er rett rundt hjørnet, mange skal til fjells, andre skal slappe av i solveggen og kanskje nyte grillede pølser og lammestek! Den norske akevitten kommer i mange ulike farger og smaker, her er Arcus’ tips til de ultimate påskeakevittene – både til deg som vil ha noe godt til turkaffen, et glass til påskemiddagen eller et glass i solveggen.

For den turglade: Løiten Tur Aquavit

I 2016 ble Løiten Tur Aquavit lansert, og er til salg i nesten alle landets Vinmonopol. Akevitten er basert på det tradisjonelle Løiten-destillatet, og har derfor en kraftig smak av karve. Den skiller seg derimot ut med sine einebær og ekstrakt av lakrisrot. Ekstra spennende er det at den har ligget seks måneder på sherryfat, som sammen med lakrisrotekstraktet gir en gyllen farge.

Tips: Veldig god til turkaffen.

Fakta: Pris: 314,90 - volum: 50 cl, - alkohol: 40% vol.

Vinmonopolnummer: 3735502

Til den matglade: Gilde Fjøllmat Aquavit

Gilde Fjøllmat Aquavit er en klassisk fatmodnet akevitt, krydret på tradisjonelt vis. Den milde og runde smaken med innslag av røkt malt passer perfekt til det tradisjonsrike spekemåltidet som serveres i den norske fjellheimen og ikke minst til den nystekte lammesteken.

Tips: Server den ved siden av lys øl.

Fakta: Pris: 439,90 - volum: 50 cl, - alkohol: 40% vol.

Vinmonopolnummer:4366201

Til den bålglade: Gilde Grill Aquavit

Er du en av dem som pakker sekken og sikter deg inn på en fin bålplass for å nyte solen og grille pølser? Da anbefaler vi at du også har med Gilde Grill Aquavit i sekken. Akevitten har en fyldig og rund smak med nyanser av sjokolade, karamell, vanilje og tørket frukt fra lagring på eikefat.

Tips: Denne akevitten passer like godt til ventepølsen som til grillmåltidet.

Fakta: Pris: 319,90 - volum: 50 cl, - alkohol: 37,5% vol.

Vinmonopolnummer:626302

Til raske briller og solkrem: Løitens Sommer Aquavit

Påsken er relativt sen i år, og er vi heldige så får vi en smakebit på den etterlengtede sommeren. Hva passer vel bedre i solveggen enn en sommerakevitt? Løiten Sommer Aquavit er en smaksrik akevitt med et rikt krydderbilde. Akevitten har et tydelig fatpreg med fremtredende smak av vanilje og en lang, behagelig og mild ettersmak. Passer til fisk og lyst kjøtt.

Tips: Denne akevitten er en liten smak av sommer, nytes i solen.

Fakta: Pris: 304,90 - volum: 50 cl, -  alkohol: 38% vol.

Vinmonopolnummer:1223702