Forventer besøksrekord på over 32.000

For 8. år på rad arrangeres Norsk akevittfestival på Gjøvik. Festivalen tar utgangspunkt i et produkt som Arcus har et historisk eierskap til, og antall besøkende er forventet å være rekordstor.

For 30 år siden kunne vi velge mellom 10 ulike akevitter - nå tilbyr Arcus 75 varianter. På akevittfestivalen kan man smake de mest populære akevittene – og de mest unike.

Nordmenns forhold til akevitt er i endring. Interessen er økende, og folk etterspør akevitt som er tilpasset den maten de skal spise. Akevitt nytes ikke lenger bare til fårikål og julemat. Akevitt klatrer oppover trendskalaen, og akevitt i cocktails er populært som aldri før.

Akevitt blomstrer både nasjonalt og internasjonalt, som fagfelt og som brennevin.

Norsk Akevittfestival på Gjøvik

Torsdag 11. oktober går startskuddet for Norsk akevittfestival, det blir tre dager med både øl- og akevittsmaking, kokkekonkurranse, faglige konferanser og festmiddager. Blant de spesielt inviterte er Arcus’ Halvor Heuch. Han regnes som en av Norges fremste akevitteksperter, utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for hans innsats «for norsk matkultur og akevitt-tradisjon».

Arcus' akevitt ekspert Halvor Heuch

Alle akevitthjerter gleder seg

Vi har tatt en prat med festivalsjef Line Kildal om hvorfor hun tror Norsk akevittfestival i Gjøvik har blitt så populær.

Hvorfor så sterkt fokus på akevitt?

- Historien om sprit og akevitt på Gjøvik og Toten er lang. Den strekker seg fra første nedtegnelse om sprit på 1500-tallet, over 1700-tallet hvor det fantes spritbrennere på nesten hver gård i regionen. I 2018 er det kun er ett brenneri som betjener nesten hele Norges spritproduksjon, nemlig Hoff Potetindustri. Så dette er en festival med historiske røtter.

Hvorfor tror du at interessen for akevittfestivalen er så stor?

-Vi er Norges eneste akevittfestival, med Norges største smakstelt med akevitt og øl. Og jeg tror vi har blitt en stor festival da vi har et ekstremt høyt fokus på kvalitet, i alle arrangement under festivalen. Vi tilbyr gode matopplevelser og en skikkelig folkefest. Folk har det hyggelig, og forteller dette videre. Derfor har festivalen vokst seg større for hvert år.

-Jeg må også legge til at i samarbeid med NSB, settes det opp et eget akevitt-tog fra Oslo S til Gjøvik, hvor man vil bli tatt med på en reise i akevittens verden med guider fra Gjøvik turistkontor. Det vil også foregå akevittsmaking på toget. Det var en suksess i fjor.

Hvem er publikum?

- Vi har et voksende antall tilreisende hvert år, som igjen viser at det er noe ved festivalene som appellerer til det brede publikum. Når det er sagt, så er dette en voksen festival, vi har bevisst valgt å ikke legge til rette for aktiviteter for barn. Publikumet representerer en variert aldersgruppe, dog er vår målgruppe 35+.

Hva ser du mest frem til under festivalen?

- Det jeg gleder meg mest til er å se alle de glade ansiktene. Strålende ansikter som koser seg. Dette blir en skikkelig folkefest, i år også!

Norsk Akevittfestival starter torsdag 11. oktober klokka 10.00, og avsluttes med konsert på lørdag klokka 22.00.

• Kultur