Januar, årets blåmandag, er omme - endelig!

Januar er en seig og traust måned. Minner fra julen er for lengst glemt, og man er kontinuerlig trøtt og kald. Heldigvis er vi nordmenn godt rustet for denne årstiden, så når februar melder sin ankomst vet vi hva som skal til for å skape litt hverdagsmagi igjen. God mat og drikke, som varmer både kropp og sjel!

Til inspirasjon.

Peiskos og varme drikker

Hva smaker vel bedre enn noe godt og varmt foran peisen når det er vått og kaldt ute? Eller kanskje du ønsker å prøve en cocktail som varmer litt?

Potetens velsignelse

½ ts brunt sukker

2 cl akevitt

2 cl St. Hallvard likør

Svart kaffe

Kremfløte

Slik gjør du: Rør ut sukkeret i litt varm kaffe. Hell i akevitt og likør, og nok kaffe til at det totalt blir 8 cl. Topp med lettpisket krem. Hell kremen over baksiden av en skje så det legger seg på toppen av drinken.

Visste du at: Potetens velsignelse ble utviklet på dugnad hos Vinmonopolet i 1995; dette er en god norsk konkurrent til Irish Coffee!

En ny versjon av Kaffe Baileys; Kaffe Braastad

2 - 4 cl By Braastad Crème Liqueur au Cognac

Svart kaffe

Kremfløte

Slik gjør du: Hell likøren og nok kaffe til at det totalt blir 8 cl. Topp med lettpisket krem. Hell den gjerne over baksiden av en skje så det legger seg på toppen av drinken.

Visste du dette: Ved å bytte ut Baileys med Braastad Créme Liqueur får man en sødmerik drikk som er fyldig, med en smak av fløte, sjokolade, karamell.

Akevittrester og cocktails

Cocktails er gjerne forbundet med sommeren, men det finnes et hav av cocktails og drikker som passer til denne årstiden også. Mange har kanskje også akevitt igjen fra julen? Restene kan fint brukes som base i en cocktail/drikk.

Akevitt-toddy

Dette trenger du:

4 cl Lysholm Linie Double Cask akevitt (eller en annen fatmodnet akevitt hvis du har det)

1 cl sitronsaft

1 cl eplesaft/eplemost, gjerne ufiltrert

1 sitronskive

1 kanelstang

2 nellikspiker

8 cl varmt vann

Slik gjør du: Ha akevitt, sitron- og eplesaft og krydder i en kopp, hell over kokende vann. Rør om, og server rykende varm. Pynt med en eplebit og/eller en kanelstang.

Chili Heat

Dette trenger du:

4 cl Linie Aquavit double cask port (eller en annen fatmodnet akevitt hvis du har det)

3 cl lime juice

2 cl agavesirup

En håndfull mynte

En halv chili, delt

En halv skive ananas

Slik gjør du: Muddles (knus/bland) i en shaker. Fin-siles over i et longdrink glass med knust is. Pyntes med chili.

Old fashioned a’la Norge

Du tenger:

4 cl Fatmodnet akevitt i stedet for Buffalo Trace bourbon -som vanligvis blir brukt.

3-4 dr. Angostura Orange Bitters*

1 sukkerbit (brunt sukker)

1 dash soda

Slik gjør du: Sukkerbiten knuses i glasset med soda og angostura. Bruk en skje eller en muddler (et redskap som knuser ingredienser i en cocktail). Ha deretter i is og akevitt. Rør godt. Pynt med en appelsinskive.

* Angostura Orange Bitter er en form for bitter som brukes som en direkte erstatter for appelsinskall i drinkoppskrifter. Fungerer utmerket sammen med vodka, gin, whisky og Bourbon. Det finnes flere bittervarianter på Vinmonopolet, som kan gjør det å mikse cocktails hjemme litt mer spennende. Her er det bare å