Juleakevitten som alltid går tom

Strand Brænderi Juleaquavit ble for første gang lansert i 2016, og har solgt tom hvert eneste år. Etterspørselen har vært langt høyere enn produksjonen av Strand.

I år har Arcus lykkes med å øke produksjonen litt, men frykter fortsatt at dette ikke vil være nok til å dekke etterspørselen.

Dette er et håndverksprodukt som er vanskelig å produsere i store volum. Men, i år har vi laget en litt større batch enn tidligere år, slik at flere skal få muligheten til å smake dette unike produktet, forteller produktutvikler i Arcus Morten Paulsen, og legger til at årsaken til populariteten er nok at Strand Juleaquavit har en litt annerledes smaksprofil enn de klassiske juleakevittene

Strand Brænderi Juleaquavit har hentet inspirasjon til smaken fra lokalmiljøet rundt Moelv. Deriblant fra moelvbjerka. Det har vært en årelang tradisjon at den store bjørka ved innkjøringen til Moelv sentrum dekoreres med over 20 000 lys til jul. Denne tradisjonen måtte dessverre bryte i 2016, da bjørka måtte vike for ny infrastruktur i forbindelse med bygging av ny skole.

Strand Brænderi Juleaquavit er modnet på eikefat tidligere benyttet til produksjon av sherry og madeira. På madeirafatene er det gjort en spesiell vri. Fatbunnene i disse er erstattet med bjørkeved som er utsatt for varme fra åpen flamme. Akevitten er også smaksatt med multeekstrakt,  og disse er med på å gi akevitten sitt særpreg.

- Strand Brænderi Juleaquavit er en litt annerledes juleakevitt, og skiller seg fra de tradisjonelle. Man kan virkelig fornemme smaken av multer, som gir en fin fruktighet i akevitten, forteller Paulsen.

Strand Brænderi Juleaquavit har en frisk og krydret inngang med tydelig preg av citrus, etterfulgt av en lang ettersmak med tydelig fataromaer, vanilje og en sødmefull avslutning.

- Strand er en spennende juleaquavit som passer godt til julemat, og egner seg kanskje spesielt godt til lutefisk på grunn av ett avrundet krydderpreg og en anelse av sødme, sier Paulsen, og legger til at den selvfølgelig passer utmerket til multekrem.

Strand Brænderi Juleaquavit vil som sagt bli produsert i et begrenset opplag, dog flere enn i fjor. Strand Brænderi Juleaquavit kommer i 50 cl. flasker, og er nå tilgjengelig på bestillingsutvalget til Vinmonopolet. Pris: 359,90.

Om Strand Brænderi

Strand Brænderi ble etablert i Moelv i 1843 som Norges første bondeeide bedrift. I 2016 inngikk Strand Brænderi en lisensavtale med Arcus om bruk av merkenavnet på akevitt. Arcus utvikler og produserer akevittene fra Strand Brænderi etter håndverksmessige metoder med moderne vri på Atlungstad Brenneri.

• tradisjon
  • julemat