NYHET: En hyllest til karve, kun 2000 flasker

1. mars ble det lansert et lite parti med «limited edition» akevitt, nemlig den helt spesielle Strand Brænderi Carvi 2. Aquavit. Dette er en akevitt med røyket karve, og det vil kun produseres 2000 flasker.

Akevittene fra Strand Brænderi er kjent for å være unike. Bruk av ingredienser man som regel ikke forbinder med akevitt, har medført at disse innovative akevittene har blitt utsolgt. Strand Brænderi Carvi Aquavit føyer seg inn i rekken av unike, innovative akevitter.

Strand Brænderi Carvi 2  Aquavit er en akevitt som består av tre ulike karvedestillater, der hvert destillat er produsert på forskjellige vis med forskjellige prosesser og teknikker. På den måten har man klart å utnytte – og oppnå smakene som kan fremkalles ved bruk av karvefrø.

Strand Brænderi Carvi 2  Aquavit har fått sitt navn fra det latinske ordet carum carvi. Kvadratet (2 ) symboliserer de forskjellige destillasjonsmetodene som har blitt brukt.

- Navnet spiller på at vi har gjort et dypdykk i karvens muligheter og smakskomponenter, forteller Morten Paulsen som er produktutvikler i Arcus.

En hyllest til karven

Det har lenge vært et ønske blant produktutviklerne i Arcus å lage en akevitt som hyller karven.

- Inspirasjonen til å røyke karven kom fra tradisjonene med røyking av malt som gjøres i Stjørdalområdet. Mesteparten av karven vi bruker i vår akevittproduksjon dyrkes på Inderøy som ikke ligger langt unna. I tillegg ønsket vi å fremheve ulike smakskomponenter fra karve med hjelp av bl.a. ulike destillasjonsteknikker, forteller Paulsen.

Resultatet har blitt en smaksrik og kompleks hyllest til karven, krydderet som langt på vei er akevittens essens.

Ny produksjonsmåte

For å kunne produsere en slik akevitt, var man nødt til å tenke nytt. Arne-Jøran, Arcus’ egen bøkker, måtte selv utvikle en røykovn, som han for øvrig gjorde ved å koble en røyker til et gammelt akevittfat.

Røyken fra spånene (også laget av gamle akevittfat), og varmen fra røykeprosessen har bidratt til et kompleks fruktig og krydret smaksbilde, med diskret innslag av hetvin og røyk. Strand Brænderi CarviAquavit har en tørr finish med ettersmak av ristet karve.

Strand Brænderi CarviAquavit ble lansert den 1.mars 2019, og kan bestilles fra bestillingsutvalget til Vinmonopolet. Det vil som sagt kun produseres 2000 flasker, så her må man være raske hvis man ønsker å sikre seg denne unike akevitten.

Strand Brænderi CarviAquavit vil komme i 50 cl. flasker med en alkoholstyrke på 42,7 %., og vil koste 399,90 kr. Vinmonopolnummer: 10837502

Strand Brænderi

Strand Brænderi ble etablert i Moelv i 1843 som Norges første bondeeide bedrift. I 2016 inngikk Strand Brænderi en lisensavtale med Arcus om bruk av merkenavnet på akevitt. Arcus utvikler og produserer akevittene fra Strand Brænderi etter håndverksmessige metoder med moderne vri på Atlungstad Brenneri.

-Strand konsernet er opptatt av vekst og utvikling. Vårt mål er å være innovative – også når det gjelder Strand Brænderi akevitt. Strand er særdeles godt fornøyd med produktutviklingen og samarbeidet vi har med Arcus, og vi gleder oss til å utvikle stadig nye akevittprodukter sammen i fremtiden, Geir Karlsen, Markedssjef i Strand.