Bobil er blitt supertrendy!

Harrystempelet er borte, nå er bobilferie blitt en trend!

– Vi hadde vårt beste år noen sinne i 2015, og vi opplever at helt nye kundegrupper velger bobil, sier daglig leder Odd Askjem hos Norges største forhandler i bransjen, Askjems Camping Center AS.

Friheten til å velge. Muligheten til å reise dit du vil akkurat når du vil. De nære verdiene. En sesong som varer hele året.

– ­ Flere og flere oppdager alle fordelene ved bobil. Konseptet mobil ferie er blitt stadig mer populært i ulike miljøer, og kundene blir yngre. I tillegg har den økende gruppen med friske seniorer oppdaget denne ferieformen, sier Odd Askjem.

Rekordår fos Askjems

Han kan se tilbake på et rekordår i 2015. Askjems omsatte for 220 millioner i 2015, mot 194 millioner i 2014.

Det er første gang i selskapets 47-årige historie at Askjems har passert 200 millioner. I fjor ble det solgt ca. 300 bobiler og 200 campingvogner. For bransjen generelt var 2015 et jubelår, og Askjems har hatt større omsetningsøkning enn resten av bransjen. Dette til tross for en svekket krone og vanskeligheter i nærings- og arbeidslivet.

Konjunkturene i bilbransjen slår ikke ut

– Den positive tendensen fortsetter inn i 2016. Bransjen kan registrere en oppgang på hele 43,1 prosent på nyregistrerte vogner og 34,1 prosent på bobiler i forhold til februar i fjor, og det er vi selvfølgelig strålende fornøyd med. Vi er ikke lenger så avhengig av konjunkturene i bilbransjen, vår erfaring er at ferie i dag har høyere prioritet enn bil. Investering i ferie er mye viktigere nå enn for 10-15 år siden, så bobil havner på et annet budsjett enn bilbudsjettet. Ferien er viktigere enn noen gang for oss nordmenn, og vi vil ut på tur!

Dårlige båtsomre

Askjem erfarer også at dårlige båtsomre har effekt på bobil- og caravan-salget.

– Båtfolket velger bobil istedenfor. De kan jo parkere på en strand istedenfor å legge til på en brygge, og de kan oppleve mye mer enn svenskekysten.

Til Nice på 24 timer med bobil

På 24 timer er de i Nice med bobil! Med bobil forlenger de sommersesongen, og er ikke så avhengige av været. Dessuten sparer de penger på vedlikehold og lagring, forklarer Askjem.

Reis på impuls

Odd Askjem mener også at all uroen i verden gjør bobilferie til en trygg ferieform. Mange velger å feriere i Norge, og det er ofte fullt på hotellene dersom man ikke planlegger i god tid.

– Nettopp det er så genialt med bobil. Du trenger ikke ha en planlagt reiserute, du kan følge impulsene. Uansett hvor du drar, har du et sted å bo.

For 4-5 år siden var det ikke så lett å få parkert en bobil i norske byer. Dette har forandret seg, i dag har de fleste byer egne bobilplasser med flott beliggenhet og nærhet til alt.

Høy komfort – flott design

Dagens bobiler har nettopp hentet inspirasjon fra båtbransjen når det gjelder design og komfort. For 10 år siden var bobilen bare praktisk, nå skal den være mye mer enn det.

Nesten alle bobiler har nå komfortable soverom med fast seng, samt ekstra senger som du senker ned fra taket. Du har store valgmuligheter når det gjelder farger og materialer, høy komfort hele veien.

Bybobiler i vinden

En ny og stor trend i Europa er de nye bybobilene. Disse er mindre og smalere enn vanlige bobiler, med smarte og kule løsninger.

– Vi ser at denne trenden også har kommet til Norge, salget av bybobiler har økt. Flere av kjøperne er gjerne litt yngre, sporty mennesker som tar med seg bilen for å kjøre snowboard på fjellet, for eksempel.

Nye bobiler | Brukte bobiler | Nye campingvogner | Brukte campingvogner | Bobilhotell

• Livsstil, mote, fritid

• bobil