Høstferie og camping

Høstferie er perfekt for camping og bobilferie. Norge er på sitt vakreste, og med huset på ryggen er fleksibiliteten stor, opplevelsene mange og kostnaden over tid liten.

Trodde du camping bare var en sommeraktivitet? Da tar du feil! Ferske tall fra Norges Caravanbransjeforbund og TNS Gallup viser at over 40 % av de med bobil bruker den hele året.

Ikke overrasket

Tallene forundrer ikke salgssjef ved Askjems Camping-Center, Fred Karlsen.

– Både bobil og campingvogn kan benyttes gjennom hele året. Mange av våre kunder ferierer sommer som vinter - og gjerne når det er høstferie. Undersøkelsen gjenspeiler akkurat det samme som vi opplever blant våre kunder, sier han.

Endelig nærmer det seg høstferie!

Hverdagen kommer brått på etter sommerferien, og mange har fremdeles ikke betalt ned hele kredittkortregningen fra sommerens idyll. Selv om Nordmenn elsker å feriere, er det en del som ikke har råd til ”nok en ferie” når det er tid for høstferie, en drøy måned etter skolestart.

Det problemet har ikke de med campingvogn og bobil, som kan besørge både transport og overnatting på egenhånd – og nyte hver ferie og helg hele året uten å blakke seg.

Høstferie = rekordpriser på flybilletter

Prisen på flybilletter, charterreiser og hotell stiger i været i alle skolens ferier. Høstferien er intet unntak. Mer ferie, til lavere pris over tid, foretrekkes av mange – og stadig flere barnefamilier anskaffer seg bobil eller campingvogn.

Barnevennlig og lave reisekostnader

I følge undersøkelsen, gjennomført av Norsk Gallup, er avslapping, muligheten til å reise når en vil og frihetsfølelse de tre viktigste grunnene til at camping er så populært. Også barnevennlig og lave reisekostnader går igjen som svar i undersøkelsen.

Opplev det beste av Norge når det er høstferie

Fenomenale fjell- og turopplevelser, vakre høstfarger og nydelig terreng gjør Norge til det perfekte reisemål i høstferien. Det beste med bobil og campingvogn er at ferien enkelt kan kombineres også med andre ting. Dyreparken i Kristiansand er blant annet er åpen hver eneste dag hele året, og også Badelandet i Dypeparken holder åpent i høstferien.

Når er det høstferie?

Skolenes høstferie er i oktober i år, i uke 40 eller 41, avhengig av fylket du bor i. I Nord-Norge er det bare høstferie noen få dager, og ikke en hel uke.

Høstferie fordelt på fylker i 2016:

Uke 40: 3. – 7. oktober 2016Høstferie i: Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Østfold, Oppland, Aust-Agder, Vest-Agder og Nordland

Troms OBS: Bare fri torsdag 6. og fredag 7. oktober

Uke 41: 10. – 14. oktober 2016Høstferie i: Hedmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Rogaland, Sogn og Fjordane, Sør-Trøndelag, Telemark, Finnmark (enten mandag 10. t.o.m. onsdag 12. eller torsdag 13. t.o.m. fredag 14. oktober)

• Livsstil, mote, fritid

• askjems