Vi tar vare på miljøet

I ASKO jobber vi kontinuerlig for å finne de mest miljøvennlige løsningene for utvikling og produksjon av våre produkter. På forbrukernivå er det mange “grønne” fordeler ved å velge og bruke et ASKO-produkt. Våre vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner har den uslåelige kombinasjonen av å være ressurs-, vann- og energieffektive. Det å ta vare på miljøet bidrar ikke bare til å bevare kloden vår og fremme et sunt liv – ved å velge energieffektive produkter med lang levetid sparer du også penger.

Miljøvennlig og sertifisert produksjon
Naturen er en viktig del av livet i Sverige, og det å ta vare på miljøet har alltid vært en naturlig del av ASKOs bedriftskultur. Vårt miljøengasjement er ikke bare veiledende for hvordan produktene våre virker, men også for hvordan vi produserer dem fra starten av. Vi er Skandinavias eneste produsent av vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner, og fabrikken vår ligger i Vara i Sverige. Siden 1999 har ASKO-fabrikken vært miljøsertifisert i henhold til ISO 14001, som betyr at alt utføres så miljøvennlig som mulig. Et eksempel på dette er at alle våre apparatkomponenter som veier mer enn 50 gram, er merket for gjenvinning (mer enn 90 % av produktet). Vi jobber også kontinuerlig for å finne de mest miljøvennlige løsningene og den mest øknomomiske ressursutnyttelsen under produksjonen av våre produkter. Vi streber etter å oppnå lukkede produksjonssystemer for å gjøre ressursbruken minimal og redusere utslipp i vann og luft. Derfor ligger utslippene våre langt under de lovbestemte grensene.

Lavt vann- og energiforbruk
Våre maskiner er noen av de mest vann- og energieffektive på markedet. Vaskemaskinene våre har energimerkingen A++/A+++ i henhold til europeisk energistandard. Med det smarte sensorstyrte automatiske systemet Sensi Save™ justerer maskinen vannforbruket og tiden for hovedvasken etter tøymengden og den valgte temperaturen. Det samme gjelder tørketromlene våre, som har Sensi Dry™ automatiske programmer som tilpasser tørketiden etter tøymengden. Mindre tøymengde betyr lavere strømforbruk. Våre nye tørketromler med varmepumpe har en unik konstruksjon som innebærer enda lavere strømforbruk: De bruker bare 0,24 kWh per kilo tøy (A -50 %). Oppvaskmaskinene våre sparer miljøet ved hjelp av lavt strømforbruk, et vannforbruk så lavt som 0,6 liter per kuvert og minimal bruk av oppvaskmiddel.

Den eneste produsenten av vaskemaskiner og oppvaskmaskiner med miljømerket Svanen
I 2007 kunne vi med stolthet presentere verdens første oppvaskmaskin med miljømerket Svanen, ved siden av den første vaskemaskinen med samme miljømerke, også den eneste i verden – så langt. Miljømerket Svanen er det mest kjente nordiske miljømerket for helsefremmende og miljøvennlige produkter. Det beviser at de sertifiserte produktene oppfyller svært strenge og høye krav med hensyn til miljø og kvalitet.

Astma og allergi
Vår vaskemaskin W68842 tar mest mulig vare på familien din og klærne dine og er særlig hensynsfull mot dem som lider av astma og allergi. Den er spesielt anbefalt av det svenske og norske astma- og allergiforbundet og oppfyller deres høye krav for allergigodkjenning. Vaskemaskinen har effektive programmer, forbedret skyllefunksjon og et unikt trommelrensprogram som hjelper dem som lider av astma og allergi. Den sørger for optimal klesvask ved hjelp av effektiv bortskylling av alt vaskemiddel, noe som er spesielt viktig for unge barn med ømfintlig hud.

ECO-oppvaskmaskiner og -vaskemaskiner
Våre ECO-vaskemaskiner og -oppvaskmaskiner kan kobles til et varmtvannsinntak. Dette er perfekt og energisparende hvis du har økonomisk og miljøvennlig varmvannstilgang, som for eksempel fjernvarme, solpaneler eller jordvarme. Da bruker du varmtvann som allerede er tilgjengelig, og maskinen trenger ikke å bruke så mye tid og strøm på å varme opp vannet. ECO-vaskemaskinen har to vanninntakstilkoblinger i stedet for bare én: en til varmt og en til kaldt vann. På et 60º-program sparer du så mye som 60 % av vaskemaskinens strømforbruk. Alle våre oppvaskmaskiner er ECO-modeller og kan kobles til et varmtvannsinntak. Ved å gjøre dette sparer du opptil 50 % av oppvaskmaskinens strømforbruk på et vanlig program.

Produkter med varmtvannstilslutning – spar opptil 90 % strøm
Våre unike HWC-produkter – altså oppvaskmaskiner (modell D5654HWC), vaskemaskiner (modell W6884HWC) og tørketromler (modell T784HWC) med varmtvannstilslutning – er laget for å varmes opp ved hjelp av økonomisk og miljøvennlig varmtvannstilførsel, f.eks. ved hjelp av fjernvarme, jordvarme eller solpaneler. Ved å erstatte apparatenes strømforbruk med varmtvann vil du redusere strømforbruket betraktelig.

Green good design
I 2009 hadde vi æren av å motta den amerikanske prisen GREEN GOOD DESIGN for våre Line Series™-vaskemaskiner. Vi ser på dette som en viktig anerkjennelse av vårt kontinuerlige arbeid med å forene form, funksjon og miljøbevissthet. Prisen går til “de viktigste nye internasjonale produktene og bygningene som baner vei i verden mot design som er fullt ut bærekraftig og oppfyller de høyeste kravene til miljøvennlighet”.

• svanemerket
  • asko

ASKO produserer miljøvennlige apparater for kjøkken og vaskerom med fokus på design, holdbarhet og funksjonalitet. ASKO hvitevarer kombinerer en moderne minimalisme og kvalitet som er typisk for skandinavisk design med respekt for miljøet. I over 60 år, har ASKO oppvaskmaskiner og ASKO vaskemaskiner hjulpet mennesker over hele verden til å lage mat, vaske og ta vare på familie og miljø.

Pressekontakt Project Manager Marketing +45 36 36 04 25