Gå videre til innhold
Gunnar B. Kvaran og Hans Rasmus Astrup i samtale under Frieze London 2018 (Foto: Javier Auris, NRK)

Gunnar B. Kvaran slutter som direktør ved Astrup Fearnley Museet

Direktør ved Astrup Fearnley Museet, Gunnar B. Kvaran (64), fratrer stillingen i begynnelsen av neste år.

Kvaran har ledet museet siden 2001 og informerte Hans Rasmus Astrup, som etablerte museet i 1993 og som er eier av Astrup Fearnley Samlingen, tidligere denne våren at han ønsker å fratre omkring årsskiftet 2020.

- Da Hans Rasmus Astrup trakk seg som museets styreleder i 2018 følte jeg at en epoke var over, og etter 19 intensive år som direktør er det på tide å overlate ledelsen til en ny generasjon, sier Gunnar B. Kvaran.

- Det har vært en fantastisk tid. Jeg har satt enormt stor pris på samarbeidet med Hans Rasmus, og reisen museet har gjort, fra å være et relativt lite museum i Dronningens gate til å fylle et av Oslos fremste signaturbygg, har vært fabelaktig, både for museet og for samtidskunsten. Jeg har alltid tenkt at 20 år som direktør for et og samme kunstmuseum er et år for mye!

- Gunnar B. Kvaran har vært en bauta i museets vekst og anseelse. Hans internasjonale nettverk og tette samarbeid med kunstnere, kunstskribenter, gallerister og kuratorer ved museer i andre deler av verden har hatt stor betydning for museets utstillingsprogram og innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen, sier Hans Rasmus Astrup. - Museet har blant annet takket være Kvarans nettverk og kompetanse tidlig kunnet invitere store internasjonale kunstnere til Oslo, som Yoko Ono, Matthew Barney, Jeff Koons og Takashi Murakami, og presentere dem for det norske publikumet, sier Astrup.

Styrets nåværende formann Bjørn Rønneberg takker Gunnar B. Kvaran for hans store innsats for museet over mange år. - Han vil etterlate seg et stort tomrom som vi nå må fylle, sier Rønneberg.

Gunnar B. Kvaran har også vært en pådriver for forskningsbaserte utstillinger med kartlegging av for oss ukjente kunstscener og unge kunstnertalenter, som har manifestert seg i utstillinger som Uncertain States of America (2005), China Power Station (2008) Indian Highway (2009), Imagine Brazil (2013) og Europe, Europe (2014). Det samme er blitt gjort med den unge norske kunstscenen gjennom utstillinger som Lights On (2008), NN-A NN-A NN-A – Ny norsk abstraksjon (2015) og Sol og vår i januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst (2019). Kvaran, som har sin ph.d. i kunsthistorie fra l´Université de Provence, Aix-en-Provence, Frankrike (1986) har, parallelt med arbeidet på Astrup Fearnley Museet deltatt aktivt i den internasjonale kunstverden. Blant annet har han vært co-kurator for The 2nd Moscow Biennale of Contemporary Art i 2007 (i samarbeid med Hans Ulrich Obrist og Daniel Birnbaum) og han har vært kurator for Lyon-biennalen i 2013 og for Belgrade Biennial – Marvellous Cacophony i 2018.

Når Gunnar B. Kvaran nå velger å fratre sin stilling etter 19 år som direktør ved Astrup Fearnley Museet vil han likevel fortsette sin rådgivende virksomhet ovenfor Stiftelsen Hans Rasmus Astrup.

Stillingen som ny direktør ved Astrup Fearnley Museet er planlagt utlyst i august.

__________

For ytterligere kommentarer eller opplysninger, kontakt gjerne:

Styreformann Bjørn Rønneberg på telefon 22 93 60 36
Presseansvarlig Mathilde Emilie Johnsen på telefon 930 39 702