Blogginnlegg -

Her risikerer du mest

Atradius har oppdatert risikokartet. Det viser risikonivå for ulike land over hele verden per fjerde kvartal 2019.

Atradius Risk Map bygger på mange ulike kilder for å vurdere landrisiko, inkludert ulike politiske og økonomiske risikoer, inkludert sivil uro og konflikt. Sterkest forbedring i betydning redusert risiko finner vi i Bulgaria, Den dominikanske republikken og Jamaica. Sterkest negativ utvikling med økt risiko finner vi i Angola, Argentina og Chile.

Skal du gjøre forretninger internasjonalt, er du avhengig av stabilitet i forretningsmiljøet i det fremmede landet. Overskudd og investeringer kan være sårbare for en negativ utvikling. Denne risikoen blir i alminnelighet kalt landrisiko. Hvor sterk denne risikoen er, og hvordan den endrer seg, er viktig strategisk og operasjonell indikator for internasjonale selskaper.

Landrisiko dekker mange ulike faktorer som politisk utvikling, risiko for væpnet konflikt og statens økonomiske situasjon. Her kan det blant annet være snakk om regulatoriske endringer, risiko for konfiskering, sivil uro, krig, valutakontroll og devalueringer.

Også statens vilje og evne til å betale og hvordan det slår ut for private virksomheter inngår i risikovurderingen.

Vi har satt sammen en rekke risikofaktorer og utviklet vår egen rangering, kalt STAR (Sovereign Transfer and Arbitrary Risk). STAR representerer et rangeringssystem for vurdering av landrisiko. Stjernerangeringen er et oppsummeringsmål for politisk risiko som er relevant for Atradius forsikringsavtale og er eksplisitt rettet mot virkningen på offentlige eller private virksomheter med grensekryssende betalingsforpliktelser.

• kredittrisiko