Med ny teknologi må bensin- og dieselbiler tilbake på den grønne agendaen

Redusert drivstofforbruk med inntil 15% og skadelige utslipp med inntil 50%?

Ny hydrogenteknologi fra franske Flexfuel har tatt av i Europa og nå står Norden for tur.

Ved hjelp av en ny rensemaskin som produserer hydrogen og injiserer det i bilens luftinntak vil verkstedene kunne redusere drivstofforbruket, de skadelige utslippene og vedlikeholde de dyre delene på bilen din.

Tidligere renset man motorer ved hjelp av kjemikalier eller blending og fjerning av deler (EGR-ventil og dieselpartikkelfilter), noe som ikke faller i god jord hos myndighetene og Veivesenet i dag, med vår tids miljøfokus. Med Flexfuels metode, renses motoren innvendig - helt uten bruk av kjemikalier.

Hydrogenrens av motoren reduserer ikke kun skadelige utslipp og drivstofforbruk men løser også dyre problemer med EGR-ventil, dieselpartikkelfilter og turbo, noe som kan spare en bileier for over 50.000 i utgifter.

Ved å rense motoren med hydrogen sitter eieren igjen med en merkbart bedre bil som er billigere i drift og vedlikehold og som har en kraftig reduksjon av skadelige utslipp.

Om man kun regner med et redusert drivstofforbruk på 10% på den norske bilparken vil dette spare samfunnet for hele 400 millioner tonn CO2 årlig, det vil si en reduksjon på i overkant av åtte prosent av de norske klimagassutslippene.

Ikke bare eldre biler

Motorrens med hydrogen har vist seg også ha stor effekt på relativt nye modeller. I en uavhengig test utført av franske UTAC, som er det offisielle laboratoriet for franske myndigheter og sertifisert av EU, viste en 2018 Volkswagen MkVII Golf med kun 10,000 kjørte kilometer en betraktelig reduksjon av skadelige utslipp.

Kun fokus på nytt.

Det er et så stort fokus, særlig politisk på kun det å kjøpe nye moderne elbiler at det virker som at løsninger for den allerede eksisterende bilparken med bensin- og dieselbiler er glemt.

Det er like og om ikke mer viktig med løsninger for den allerede store eksisterende bilparken.

• autor
  • karbonrens
  • bensin
  • bensinbil
  • diesel
  • bil
  • dieselbil
  • bilbransjen

• Oslo

Autor AS tilbyr maskiner for motorrens av diesel- og bensinmotorer ved hjelp av hydrogen. Dette opprettholder bilens ytelse, samtidig som det reduserer utslipp, minsker drivstoffkostnader og vedlikeholder dyre deler.

Victor Miettinen

Pressekontakt Daglig leder +47 481 49 667