Forsikringer til besvær

Hvilke forsikringer man bør kjøpe til leiebilen kan være en forvirrende affære, særlig det å forstå hva forsikringene innebærer. Vi forsøker å nøste opp trådene.

I henhold til en leiebilundersøkelse mediehuset Aller utførte for Avis Bilutleie i mai, kom det frem at det kunder er mest usikre på i leiebilprosessen, er dette med forsikringer. Hva som er inkludert i leieprisen, hva de ulike forsikringene innebærer og hva de trenger er spørsmål mange kunder lurer på når de kommer til uteleieskranken. Vi tok en prat med Station Supervisor Stian Sælen på Avis i Bergen sentrum for å bli litt klokere på forsikringsmylderet.

Hvilke forsikringer følger med leiebilen og hvorfor?

I tillegg til den obligatoriske tredjepartsforsikringen pålagt fra Staten, er CDW (Collision Damage Waiver) og TP (Theft Protection) automatisk inkludert i leiebilprisen. Dette er forsikringer som dekker skade og tyveri av bilen. Uten disse forsikringene ville kunden vært ansvarlig for hele bilens verdi ved skade eller tyveri av bilen. Selv om CDW og TP er inkludert i leieprisen tilkommer det imidlertid fortsatt en egenandel dersom uhellet er ute, akkurat slik det gjør i private skadeoppgjør med forsikringsselskapene.

Hvilke tilleggsforsikringer kan man kjøpe ekstra?

Forsikringer som kan kjøpes i tillegg er SCDW (Super Colision Damage Waiver) STP (Super Theft Protection) PAI (Personal Accident Insurance) og SPAI (Super Personal Accident Insurance). SCDW og STP reduserer egenandelen kunden har ved skade eller tyveri på bilen, til maks 2000-5000 kroner avhengig av bilens størrelse. PAI er en personlig skadeforsikring og SPAI en "ulykkesforsikring", som dekker for eksempel fri assistanse ved punktering, steinsprut, veihjelp, innlåsing av nøkler og tom drivstoff tank.

Hvilke tilleggsforsikringer er de mest populære å kjøpe?

Kundene våre kjøper som oftest alle forsikringene, for å være på den sikre siden. Om noen velger å ikke kjøpe alle er det SPAI som er den mest populære forsikringen å kjøpe, ettersom denne dekker det mest uforutsette.

Lønner det seg å kjøpe ekstra forsikringer?

Helt klart, dersom uhellet skulle være ute reduserer man egenandelen med ekstra forsikringer og letter det økonomiske ansvaret.

Er det dyrt å kjøpe ekstra forsikringer?

Nei, kjøper du alle forsikringene koster de 125 kr per dag for personbiler og 225 kr per dag for vare- og flerbruksbiler.

Hva er det kunder er mest usikre på når det kommer til forsikringer?

Hva forsikringen dekker og hva den ikke dekker, spesielt om det ikke er kunden selv som påfører skade. Da er det viktig at vi forklarer det til kundene på en enkel og informativ måte.

Kan du gi et godt tips når det kommer til kundene våre og forsikringer?

Kundene må selv ta stilling til hvilken risiko de ønsker i henhold til leieforholdet. Det er imidlertid greit å være klar over at skader fort blir dyre i enkelte land, grunnet høye skatter og avgifter.

Ps. Lurer du på noe om forsikringsdekning i andre land? Besøk linkene under for mer informasjon om våre topp fem utreiseland.

Tyskland
Spania