Blogginnlegg -

Jakten på nordlyset i Tromsø

Nordlyset har blitt det store trekkplasteret for vinterturismen i nord. Bare i Tromsø omsatte nordlysturismen for rundt 200 millioner i 2014, ifølge tall fra NHO Reiseliv. Busselskaper, leiebilselskaper og private nordlysjegere kjemper alle om å frakte opprømte turister innover det arktiske landskapet, på jakt etter det vakre og myteomspunnet fenomenet.

Det starter som et mykt grønnskjær på nattehimmelen. Så glimrer det tydeligere, lik skjæret fra tusenvis av smaragder. Lyset brer seg utover i bølger og beveger seg i en ukontrollert sverm over himmelen. Himmelen står på ny i brann over Tromsø.

- Nordlyset er et naturfenomen som fascinerer folk fra hele verden. Det oppleves som noe helt spesielt og magisk å få se nordlyset. Det at det heller ikke kan garanteres gjør det bare enda mer unikt å oppleve, sier Ivar Haugen, daglig leder i Tromsø safari.

Tromsøværingen startet Tromsø Safari i 2002, som eneste selskap i byen som tilbød guidede nordlysturer. I dag er han én av 25 registrerte firmaer, som alle kjemper om en bit av nordlyskaka.

Bildedeling bidrar til nordlyspopularitet

Så hvorfor har nordlysturismen tatt så av de siste årene? TV-programmet “Jakten på nordlyset” på BBC med skuespilleren Joanna Lumley, som ble sett av 5,9 millioner briter i 2008 og solgt til en rekke land verden over, tilskrives noe av suksessen. Det samme sies om aktører som Innovasjon Norge og Hurtigruten, som har solgt Vinter-Norge til utlandet i flere år.

Haugen tror også at sosiale medier og bildedeling er noe av årsaken til populariteten rundt nordlyset.

- Da jeg startet ut var det kun japanske turister som kom til Tromsø for å oppleve nordlyset. De forbinder fenomenet med fruktbarhet. I dag kommer det turister fra hele verden, da de har sett bilder av nordlyset på TV og nett.

Han forteller videre at de fleste turistene kommer om vinteren, da det er størst sjanse for å oppleve nordlyset sent på høsten, samt om vinteren/ tidlig vår. Kaldt og klart vær er optimale forhold.

- Tromsø ligger midt i nordlysbeltet så i sesongen ser vi nordlyset 80% av gangene, såfremt det er klart vær.

Økt etterspørsel etter leiebil

Avis bilutleie i Tromsø sentrum er en av aktørene som opplever økt pågang av turister som vil dra på nordlysjakt på egen hånd. De foreslår gjerne bilturer til Kvaløya, Sommarøy og Finnvikdalen som fine steder å kjøre til for å oppleve nordlyset.

- Til syvende sist er det værmeldingen som må avgjøre i hvilken retning man drar. Er det skyer ute ved kysten er det gjerne klart vær i innlandet og omvendt, forteller Asbjørn Jørgensen, distriktssjef for Avis bilutleie i Tromsø.

Han forteller at leiebilselskapet har opplevd en 30% omsetningsøkning i vintermånedene de siste årene, og at forskjellene mellom høysesongen på sommeren og lavsesongen på vinteren har minsket betraktelig. Dette skyldes hovedsakelig at flere og flere turister velger leiebil i sin søken etter nordlyset.

- Leiebil gir stor frihet, samtidig som det er et prisgunstig alternativ når man fordeler kostnaden på flere. Det eneste man må huske på når man velger leiebil er å benytte seg av de ulike parkeringsplassene rundt omkring langs veien, slik at man ikke stopper midt i veibanen eller i private oppkjørsler når nordlyset plutselig viser seg. Da kan det oppstå trafikkfarlige situasjoner, avslutter Jørgensen.

• avis
  • nordlys