Nå har det blitt billigere å leie elbil

Fra 1. juli i år ble det innført momsfritak på leie og leasing av elbil for leieperioder på minimum 30 dager.

De nye reglene er godt mottatt av leiebilbransjen, som nå har redusert prisene sine på månedsleie av elbil.

- Momsfritaket på leie av elbil er positivt for forbrukeren som nå får muligheten til å oppnå fordelene med elbil, uten å måtte eie en selv, sier Ole Grønvold, administrerende direktør i Avis Budget Norway.

Grønvold tror at momsendringen vil føre til økt etterspørsel av elbiler på månedsleie, noe som på sikt vil føre til at leiebilbransjen øker antall elbiler i flåten sin.

- Den typiske elbilkunden er ansatte i offentlig sektor, ansatte i firmaer som har en tydelig miljøprofil, samt privatpersoner som ser fordelene med elbil, men som på grunn av usikkerhet rundt rekkevidde og annet har valgt og ikke kjøpe en selv. Nå er det nok enda flere som får øynene opp for elbil som transportmiddel og det er utrolig positivt.

Elbil gunstig som firmabil

Med momsfritaket forventer Grønvold at flere firmaer også vil benytte seg av muligheten til å leie inn elbiler og tilby disse til sine ansatte som firmabiler. Elbiler gir som kjent halv firmabilskatt, i tillegg til gratis passering i bomstasjoner og gratis parkering på kommunale p-plasser. For bedrifter utgjør dette en betydelig kostnadsinnsparing, og ifølge Dagens Næringsliv kan man med det nye momsfritaket spare fra 15 000 til 40 000 kroner i året i bilutgifter.

- Leie av elbil er nå et reelt konkurransedyktig alternativ til fossil biler for mange bedrifter, i tillegg til at man oppnår fordelene elbil gir, sier Grønvold.

Han forteller at hos Avis kan man leie en Nissan Leaf for 6249 kroner per måned og en BMW i3 for 7121 kroner. Volkswagen e-Up som er det billigste alternativet vil du få for kun 4854 kroner. Dette er helt på høyden med de billigste fossile bilene, og også her inkluderer leieprisen service, forsikring og dekkhotell.

- Ved å kjøre elbil sparer man både miljøet, kostnader og tid. Det er egentlig ikke noe å tenke på, avslutter Grønvold.

• avis
  • månedsleie