​Avis Budget i Skandinavia selges

RAC Group AS, som eier Avis og Budget i Skandinavia, annonserer i dag at Avis og Budget i Norge, Sverige og Danmark selges til Avis Budget Group

Avis Budget i Skandinavia er drevet av RAC Group AS, og i Norge drives virksomheten med et nettverk av 200 utleiekontorer og 6.500 biler. Virksomheten overtas i sin helhet av Avis Budget Group, og i løpet av første kvartal 2015 vil Norge være en av mange Avis Budget-virksomheter som drives direkte av Avis Budget Group Inc. i Europa. “Vi fortsetter å ekspandere i det norske markedet, og med en sterk eier som Avis Budget Group i ryggen blir de skandinaviske selskapene sterkere med nyere og bedre systemer, stor finansiell styrke samt den nyeste kundeteknologi. Dette vil samlet bety bedre kundeopplevelser og bedre kundeløsninger når man leier bil hos Avis og Budget.”, sier Ole Grønvold, daglig leder i Norge.

Avis Budget Group har hovedkvarter i USA og er børsnotert i New York. Skandinavia vil inngå i ABG Europa's Northern Region og bli underlagt samme ledelse som Avis Budget i UK. Konsernsjef i Skandinavia Dag Andre Gimle Johansen vil fratre når avtalen er endelig og fortsette som konsernsjef i RAC Group AS.

RAC Group vil videreføre og intensivere sin satsing på virksomhet innen dekk og bilglass under merkevarene Dekk1, DekkPartner, Gummi Centralen og Pirelli, samt i bilglasskjeden Steinspruten Bilglass AS. “Dette gir RAC Group en anledning til å satse mer, og ta en enda tydeligere posisjon innenfor dekk og bilglass. RAC Group vil også se på andre forretningsmuligheter i bilbransjen i Norge”, uttaler Dag Andre Gimle Johansen.

Ved spørsmål, kontakt:

Ole Grønvold
Adm. dir. RAC Norway AS (Avis og Budget Bilutleie i Norge)
E-post: ole@avis.no

Dag Andre Gimle Johansen
Konsernsjef RAC Group AS
dag.andre.gimle.johansen@racscandinavia.com

Om Avis
Avis Bilutleie drives i Norge, Sverige og Danmark gjennom selskapet RAC Holding AS. Totalt har
virksomheten en flåte på ca. 15 000 biler, der ca. 8 000 biler er fordelt på egeneide utleiekontorer, og
ca. 7.000 biler leies ut gjennom et veletablert og regions dekkende nettverk av franchisekontorer.
Totalt står utleienettverket av 400 utleiekontorer i Skandinavia med en samlet leieomsetning på NOK
1,4 milliarder.